Nápověda jak vyhledávat

Co dělají komunální politici po volbách?

Co dělají komunální politici po volbách? e-Gov

Přesně před měsícem jsme si zvolili nové komunální politiky. Osazenstvo radnic mnohých měst a obcí se koncem září obměnilo a noví zastupitelé se chopili svých funkcí. Někde sice stále ještě probíhají koaliční jednání, jinde už se ale zformovaly nové rady a dokonce jsou obsazeny i starostenské posty. 

Jak pohlídat, zda zvolení zastupitelé plní předvolební sliby? 

Možností je několik. Jedna z nich je vzít si volno z práce a postávat v úředních hodinách na chodbě radnice a sledovat každý krok zvolených zástupců města a úředníků. Tohle ale není zrovna nejpraktičtější řešení, že? My doporučujeme jako další možnost jednodušší řešení, kterým je využití Hlídače státu. Na našem webu si najděte svou obec, město či kraj podle místopisného názvu nebo IČO úřadu a nastavte si automatické hlídání všech dostupných novinek (to jde, pokud jste naším zaregistrovaným uživatelem). Ze souhrnného e-mailu, který pak přijde na vaší e-mailovou adresu, se dozvíte vše, co se se za vybrané období událo. Takový e-mail pak může obsahovat nově podepsané smlouvy, vyhlášené veřejné zakázky, přijaté dotace a navíc i například informace o místních vyhláškách. 

Ale to stále není všechno! Podle zákona o obcích by se mělo nejméně jednou za tři měsíce sejít zastupitelstvo a veřejnost má právo u takového aktu být. Bohužel se ale může stát, že se občané, kteří mají zájem schůzi zastupitelů navštívit, se na ni z nejrůznějších důvodů nakonec nedostanou. I v takové situaci může Hlídač pomoci! Pokud obec, město nebo magistrát pořizují ze zasedání video nebo audiozáznam (a my se o tom dozvíme!), dokážeme takový záznam zpracovat do textové podoby. Zápis vytvořený z nahrávky přiřadíme k IČO města či obce a informace o tom se dostane mezi ostatní automaticky zasílané novinky. Nepřijdete tak ani o jediný bod programu jednání, na které jste se nemohli dostavit! 

Jak to všechno hlídáme?

Hlídač mnoha způsoby pomáhá úřadům k tomu, aby transparentnost nebylo jen prázdné heslo. Náš web je plný dat, která lze jednoduše hledat a prohlížet. Propojujeme totiž velké množství nejrůznějších veřejně dostupných databází a otevřených dat státu o tom, jak kdo hospodaří s veřejnými financemi. Jak je kdo získává formou dotací nebo darů, nebo na jaké investiční akce půjdou či jak je nejrůznější subjekty utrácí

Možná ale víte, že neukazujeme jen čísla nebo nejrůznější vztahy mezi osobami a subjekty. Naučili jsme se také zpracovávat audiozáznamy i videa z mnoha důležitých jednání, schůzí nebo i z postů politiků na sociálních sítích do textového záznamu. Pokud nás sledujete už delší dobu, pak výsledky této práce znáte. Za mnohé můžeme jmenovat například přepis záznamů z jednání Rady České televize

Ke všem těmto přepisům jsme už téměř před dvěma lety přidali již zmíněné zpracování video nebo audiozáznamů ze zasedání zastupitelských orgánů krajů, měst nebo obcí. Abychom funkčnost technologie přepisu zvuku do textové podoby vyzkoušeli a poučili se z chyb, ze začátku jsme si sami vyhledali záznamy jednání zastupitelstev z oficiálních webů úřadů. Další zdroje nám pak ochotně poskytli někteří zastupitelé. Informace o proběhlých jednáních zaslali i někteří občané. 

Kde přepisy záznamů jsou?

Všechna doposud zpracovaná videa nebo audiozáznamy z jednání zastupitelstev najdete v naší přehledné databázi. Ta k dnešnímu dni obsahuje více než 2500 jednotlivých záznamů a další přibývají téměř každý den! Zpracované záznamy jsou přístupné i z profilové stránky města v sekci “Úřad v dalších databázích”. A přímo u hlavičky města (tam, kde je obrázek starosty nebo primátorky) najdete ikonku, kterou se prokliknete až na zdrojový záznam z jednání.

Moje město chybí! 

Pokud kraj, město nebo obec uvítá zpracování záznamu do textové podoby a následnou možnost vyhledávání v hotovém textu, které naše technologie jednoduše umožňuje, stačí k tomu velmi málo:

  1. Ukládat video nebo audiozáznamy do jednoho jediného veřejného seznamu nebo playlistu na YouTube. Snadno tak nastavíme automatickou kontrolu tohoto playlistu. Jakmile do takového seznamu nebo playlistu přibude další záznam, automaticky se nám zařadí do fronty ke zpracování na text. 
  2. Kvalita nahrávaného zvuku by měla být zajištěna alespoň jedním mikrofonem, který budou mluvčí používat (podávat si jej). Znamená to, že není nutné pořizovat drahé vybavení. Jen by neměla být řeč rušena hlukem z okolí. Pro snadnější orientaci ve výsledném záznamu pak doporučujeme aktuálního mluvčího do záznamu představit. Přepis je tím přesnější, o co kvalitnější je nahraný hlas.
  3. Jednotlivé záznamy by měly být také dobře označeny, abychom je dokázali co možná nejlépe odlišit a uživatelé je mohli snáze vyhledávat. Doporučené varianty názvů by měly obsahovat celé datum a označení. To by mělo obsahovat následující klíčová slova: „zastupitelstvo“, „jednani“, „zasedani“ (například „Jednání zastupitelstva ze dne 29. července 2022“ apod.). 
  4. Pak už jen stačí nám napsat na e-mail podpora@hlidacstatu.cz. Vaše zpráva by měla obsahovat link na seznam nebo playlist, kde videa nebo audiozáznamy ze zasedání vašeho zastupitelstva najdeme. A abychom výsledný text propojili se správným subjektem, pro upřesnění připište přesný název města (obce, městyse, kraje) ideálně i s identifikačním číslem (IČO) úřadu.

Jakmile zástupce úřadu nahraje záznam z jednání zastupitelstva např. na zmíněný YouTube, dozvíme se to a ihned “pošleme” takový soubor ke zpracování. Nejpozději za pár dní bude přepis hotový a uložený v naší databázi, kde bude přiřazený ke správnému městu (obci, kraji..).