Nápověda jak vyhledávat

Hlídač státu se připojil k iniciativě Česko, funguj!

Hlídač státu se připojil k iniciativě Česko, funguj! Tiskové zprávy Hlídač státu,Česko

Český stát nefunguje tak dobře, jak by měl. Státu chybí jasné priority, manažeři zodpovědní za jejich dosažení i experti. Státní správu svazuje zbytečná byrokracie a příliš složité procesy. A proto vznikla iniciativa Česko, funguj!, ke které se připojil Hlídač státu. 

Pod záštitou iniciativy vytvořili experti z Hlídače státu, Centra veřejných financí, Českých priorit, Datlabu, Lobbia a Oživení DVANÁCTKU neboli 12 konkrétních kroků, které zkrotí byrokracii a zlepší fungování veřejné správy.

Hlídač státu se připojil k iniciativě Česko, funguj! Tiskové zprávy Hlídač státu,Česko

Jednotlivé body jsou rozděleny do tří stěžejních pilířů. Jedná se o realistická opatření, která mohou přinést pozitivní změnu už během jednoho volebního období. Cílem projektu je, aby budoucí vláda zanesla opatření do svého programového prohlášení a v následujících 4 letech je uvedla do chodu.

DVANÁCTKA

12 opatření, která zkrotí byrokracii: 

I. PILÍŘ: Jasné priority a cesta k jejich naplnění

Stát dnes neumí stanovit jasné cíle ani nést odpovědnost za jejich plnění. Opatření v prvním pilíři navrhují konkrétní a dosažitelné způsoby, jak nastavit priority, přiřadit odpovědnost a mít skutečné výsledky.

1. TOP 5 priorit ministrů

Pro efektivní práci ministerstev a státních úřadů je klíčové, aby ministři i vysoce postavení úředníci jasně definovali svých TOP 5 priorit – a to hned na začátku volebního období.

2. Týmy odpovědné za plnění priorit

Ministr má mít jeden hlavní kontakt – šéfúředníka. Politický tým má být robustní a má být vidět – ministři zveřejní své poradce, členy kabinetu a další politické spolupracovníky. 

3. Rozhodování na základě dat

Pro lepší rozhodování je třeba sdílet informace napříč státní správou. Každé ministerstvo musí mít svůj analytický tým. Proces hodnocení dopadů regulace (RIA) je třeba zpřísnit.

4. Jasné úkoly pro státní firmy

Každé ministerstvo stanoví pro své firmy konkrétní cíle, kterých mají dosáhnout. Cíle pro státní firmy se budou aktualizovat každé 4 roky a zveřejňovat. Výběrová řízení do vedení státních firem budou probíhat otevřeně a podle jasných pravidel.

II. PILÍŘ: Zajištění talentu a expertízy

Bez kvalifikovaných lidí nelze dobře řídit stát, natož ho posouvat vpřed. Druhý pilíř přináší uskutečnitelné návrhy, jak přilákat, udržet a motivovat experty, manažery i analytiky, které veřejná správa akutně potřebuje.

5. Princip jedné státní služby

Centralizovat řízení státní služby pod Úřad vlády. Z Úřadu vlády také řídit vzdělávání a profesní rozvoj klíčových státních zaměstnanců.  Sjednotit personální systémy státu a umožnit sběr kvalitních dat pro řízení personální politiky.

6. Konkurenceschopné státní platy

Stát musí aktualizovat katalog profesí tak, aby odpovídal skutečným potřebám na trhu práce. Platy musí být určovány flexibilně: podle typu profese, výkonu a dovedností daného úředníka. Rozpočty na platy musí vycházet z reálné systemizace a být přidělovány transparentně.

7. Výběr manažerů klíčových úřadů kvalitně

Zavést jednotná a otevřená výběrová řízení. Zveřejňovat všechna výběrová řízení na centrální webové platformě. Zapojit do výběrových komisí odborníky i zástupce občanské společnosti. Umožnit jmenování jiného kandidáta než vítěze pouze s jasným odůvodněním.

III. PILÍŘ: Efektivní procesy

Veřejná správa často zakopává o vlastní pravidla. Opatření ve třetím pilíři se zaměřují na odstranění zbytečných překážek, modernizaci postupů a zefektivnění každodenního fungování státu.

8. Akceschopný Parlament


Omezení řečnické doby. Pevné a předem dohodnuté harmonogramy jednání. Zrychlený režim projednávání bezkonfliktních zákonů, které sice nevyvolávají kontroverze, ale vyžadují diskusi.

9. Strategické nakládání s rozpočty

Zavést cílené rozpočty, které budou srozumitelné i pro veřejnost. Posílit střednědobé výhledy. Řídit veřejné finance jako celek. Posílit kapacity Ministerstva financí pro hodnocení výdajových politik a provádění pravidelných revizí výdajů.

10. Efektivní veřejné zakázky

Začít naplňovat Národní strategii veřejného zadávání. Hodnotit veřejné zakázky podle kvality, ne pouze podle ceny. Větší transparentnost u malých zakázek. Reforma ÚOHS.

11. Zrychlení státu automatizací

Hlídač státu se společně s Lobbiem podílí primárně na zrychlení státu automatizací. Současné správní řízení v Česku je totiž pomalé, neefektivní a zbytečně zatížené manuálními procesy. Je proto potřeba urychleně implementovat navrhované změny v oblasti správního řízení, které umožňují automatizaci jednoduchých administrativních úkonů a rozhodovacích procesů. Každé ministerstvo by si mělo do roka od jmenování vlády stanovit TOP 5 agend, které mají největší potenciál pro automatizaci. Vytvořit business plány a stanovit metriky dopadu. Do tří let od jmenování vlády spustit pilotní projekty v krajích a obcích, které umožní otestovat nové systémy v praxi před celoplošným zavedením.

12. Nadobecní spolupráce pro lepší správu regionů

Státní podpora a motivace k zakládání společenství obcí. Jednotlivá společenství obcí budou mít vlastní rozpočet. Postupně jim stát svěří kompetence v oblasti školství, sociálních služeb nebo územního plánování. Obcím do 500 obyvatel stát zároveň usnadní a finančně podpoří dobrovolné spojování.

Fotografie z tiskové konference Česko, funguj! 14. 5. 2025 v Praze.