Nápověda jak vyhledávat

Hlídač státu ušetřil VZP 4 mld. korun; díky jediné analýze

VZP 4 miliardy

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) se může – jako největší zdravotní pojišťovna – jevit mnoha žralokům jako výživné sousto. V našem skutečném příběhu nepůjde o nic prozaičtějšího než o pokus o postupné zdražování služeb IT, zneužívání závislosti VZP na dodavateli IT služeb a neposlední řadě zmanipulování znaleckého posudku.

Na konci této story najdete ušetřené 4 mld. korun z rozpočtu VZP díky jediné analýze Hlídače státu a služby Watchdog Analytics za 49 tisíc korun.

Velká VZP, velké peníze, velké zájmy

VZP, největší pojišťovna v České republice s 60% podílem na trhu, se dlouhodobě potýká s problémem závislosti na firmě DXC Technology, která jí více než 20 let spravuje a pronajímá její interní IT systémy.
Díky tomu, že VZP tyto IT systémy nevlastní, ale současně jsou pro fungování VZP a zdravotního pojištění v ČR zcela nepostradatelné, je VZP na společnosti DXC zcela závislá a náklady na tuto část IT se pohybují mezi 300-500 mil. korun ročně.

Jde o zcela ukázkový příklad masivního a dlouhodobého vendor-locku. Současně je však VZP pro českou pobočku DXC z hlediska obratu významným a velmi důležitým zákazníkem, což se projevilo v minulosti na nadstandardních až korupčních vztazích s managementem VZP.

VZP: chceme své IT kontrolovat. Reakce DXC: zdražujeme 3krát

V roce 2018 vedení VZP rozhodlo zahájit jednání s DXC o modernizaci a uvolnění informačních systémů tak, aby byly plně ve správě pojišťovny. V roce 2020 pracovala VZP se dvěma variantami budoucnosti IT systémů:

  • spolupráce s DXC na vytvoření nového informačního systému (NIS),
  • vytvoření nového systému bez spolupráce s DXC.


Správní rada VZP v roce 2020 schválila první variantu, která se proměnila ve veřejnou zakázku za 1,75 mld. korun.

Jednání s DXC probíhala hlavně v letech 2021 a 2022, kdy byl náměstkem pro IT Tomáš Knížek. Tehdy VZP prezentovala svůj interní odhad nákladů na vytvoření nového systému na částku 1,75 mld. korun a jednání o ceně i parametrech zakázky měly být s DXC ukončeny v druhé polovině roku 2022.

4 mld. korun

Zlom: Knížek pryč, 2 roky rozjednané dohody neplatí

Jednání se zastavila po Knížkově odvolání v srpnu 2022 kvůli jeho roli v kauze Dozimetr. Tomáš Knížek, jako náměstek pro IT, sehrál pozitivní klíčovou roli ve vyjednávání s DXC a jeho odchod měl významný dopad na průběh jednání. Po jeho odvolání se půl roku nedělo nic, až do prosince 2022, kdy jsem se jako člen správní rady začal ptát na aktuální stav zakázky.

Zjistil jsem, že jednání moc nepokročila; rozhodně se neblíží konci a urgentnost přechodu na nový informační systém roste hlavně díky zastaralým a nepodporovaným částem systému. A nový zastupující náměstek pro IT Petr Nosek (bývalý náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění 2010-2013), který byl vyšetřován ve výše zmíněné korupční aféře s DXC, příliš aktivity nevyvíjel.

Jednání s DXC tou dobou stále  nebyla dokončena a konec jednání byl v nedohlednu.

S DXC to padá, ale cenová nabídka roste

Pracovní skupina pro informační systémy VZP, jejíž jsem předsedou, se začala intenzivně dotazovat na stav jednání s DXC. V dubnu 2023 se totiž začaly objevovat požadavky na schválení zakázek pro DXC za upgrade softwaru, přičemž práva k dílu nadále zůstávala firmě DXC v rozporu s požadavky Správní rady VZP.

V březnu 2023 se jsme dostali k informaci, že jednání mohou pokračovat a cena bude jen mírně upravena (směrem nahoru). V dubnu 2023 nám byl představen aktuální stav jednání mezi DXC a VZP, ale představená cena s celkovou cenou 7,6 mld. korun bez DPH nás šokovala.

DXC navýšila cenu 3násobně, koho to zajímá?

Šlo o více než trojnásobné navýšení ceny oproti původnímu odhadu. Velmi překvapivé byly i další parametry nabídky DXC:

  • Původní odhad pracnosti (počet hodin nutných k dodání nového systému)
  • Hodinová sazba se zvýšila z 19 800 korun/MD na 31 500 korun/MD, to je 630 tisíc korun za 1 člověka na měsíc. (MD je zkratka pro “manday”, sazba za 8 hodin práce)
  • Doba přechodu na nový inf. systém se změnila z 3-5 let na dvojnásobek.
  • Průběžné náklady na IT by se tak VZP zvýšily po tuto dobu vývoje nového inf. systému více než třikrát na celkem více než 8 miliard, tzn. miliardu ročně!

Za posledních 58 let existují ve všech IT kontraktech státu pouze 2 případy, kdy by na některé zakázce byla zasmluvněna vyšší hodinová sazba než cena od DXC. Vždy šlo o zakázky v řádech jednotek milionů korun za mimořádně expertní a unikátní činnost, prováděnou krátkodobě. Nabídka DXC byla v hodinové sazbě násobně dražší než nejbližší další IT zakázka státu za posledních 30 let.

Třešničkou na dortu byl fakt, že hodinová sazba od DXC byla pevná bez ohledu na senioritu a obor pracovníka. Takže seniorní špičkový expert na kybernetickou bezpečnost byl tak stejně drahý jako juniorní tester.

Platy ve VZP.

Vymyšlený znalecký posudek

Radek Beneš soudní znalec

Po jednáních a dalších dotazech z pracovní skupiny NIS (Nový Informační Systém) předložila firma DXC nabídku s pevnou hodinovou sazbou 26 200 korun/MD, kterou měl potvrdit posudek znalce RNDr. Radka Beneše, MSc. (znalecký posudek č. 237-2106/07/2023). Závěrem posudku bylo konstatováno, že “předložená kalkulační cena (DXC) ve výši 22 800 korun se nachází v rozpětí zjištěné ceny obvyklé v místě a čase.”

Hlídač státu tedy udělal znovu pro VZP analýzu pomocí služby WATCHDOG ANALYTICS, jejíž výsledky ukázaly, že cena je zcela mimo obvyklé rozpětí. Začal jsem se tedy dotazovat soudního znalce Radka Beneše, odkud výši ceny odvodil a z jakých zdrojů čerpal a současně, ať přeloží Přílohu č. 2, která měla tyto informace a znalecký posudek potvrdit.

Přílohu č. 2 totiž znalec nedodal a po mých urgencích oznámil, že posudek dodá v listinné podobě, tedy i s přílohou. Nikdy tak neučinil a odepsal, že žádná příloha č. 2 neexistuje.

Takže management VZP měl rozhodnout o zakázce za 8 mld. korun, aniž by pro rozhodnutí měl od znalce odpovídající odůvodnění pro takto vysokou cenu.

Za 3 týdny znalec otočil: “cena je vysoká”

23. 8. 2023 zaslal znalec Radek Beneš VZP nový posudek číslo 237-2106/07/2023, ve kterém analyzoval cenovou hladinu IT prací z volně dostupné analýzy WatchdogAnalytics.cz za rok 2020 (přitom analýzy za roky 2021 a 2022 byly dostupné 🤷‍♂️) a konstatoval pravý opak: “předložená Kalkulační cena ve výši 22 800 korun se nachází nad zjištěným rozpětím ceny obvyklé v místě a čase uvažovaného realizačního týmu.”.

Neboli, po 23 dnech došel přesně k opačnému názoru, než v prvotním posudku. Rozpor a výpočet provedený u prvního posudku znalec opakovaně odmítá vysvětlit a doložit, pouze obecně konstatoval, že došlo k výpočetní chybě.

Je zřejmé, že znalec RNDr. Radek Beneš, MSc., IČ: 64183831, neuvedl ve svém znaleckém posudku pravdivé údaje a z mého pohledu člena Správní rady VZP se pokusil zmanipulovat tuto veřejnou zakázku ve výši 8 mld. korun ve prospěch společnosti DXC.

Rozhodnuto: zrušit zakázku s DXC

V prosinci 2023 oznámil ředitel Kabátek správní radě VZP, že se rozhodl zrušit 3 roky probíhající veřejnou zakázku s DXC. Místo toho se VZP rozhodla zahájit práce na budování nového informačního systému vlastními silami, čímž ukončila závislost na jednom dodavateli a ušetřila pojištěncům a státu více než 4 miliardy korun.

Tento příběh ukazuje, jak datová analýza Hlídače státu, naše znalosti, zkušenosti a důsledná kontrola, mohou odhalit nesrovnalosti a zabránit zbytečnému plýtvání penězi. Díky práci Hlídače státu se podařilo ušetřit miliardy korun a předejít nevýhodné smlouvě s DXC Technology.

Budeme rádi, když nás v šetření státních peněz podpoříte. Vaše podpora nám umožní se více a hlouběji ponořit do hospodaření státu. 👉Podpořit Hlídač státu

Doplňující informace o hospodaření VZP

Dominantním příjmem VZP je pojistné na veřejné zdravotní pojištění od zaměstnanců, zaměstnavatelů, osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) a státních pojištěnců (např. důchodců, nezaměstnaných, studentů) a platby za státní pojištěnce (děti, důchodce, nezaměstnané, ženy na mateřské dovolené apod.). Tyto peníze tvoří tzv. Základní fondu zdravotního pojištění, ze kterého se platí zdravotní péče pro pojištěnce VZP. Za rok 2022 šlo o 265 mld. korun.

Provozní náklady VZP jsou hrazeny tzv. Provozním fondem, který je oddělen od Základního fond zdravotního pojištění. Vyhláška č. 418/2003 Sb. definuje vzorec, pomocí kterého se část příjmů z pojistného může použít na provoz VZP, v roce 2022 tento limit činil 2,91 % z dosažené rozvrhové základny.

Tzn., že v roce 2022 to bylo přibližně 7,3 mld korun, které VZP může utratit za svůj provoz, za platy zaměstnanců, rozvoj IT, údržbu a pronájem nemovitostí, energie atd.

V roce 2022 byl ředitel Hlídače státu, Michal Bláha (a autor tohoto článku), zvolen poslaneckou sněmovnou do Správní rady (SR) VZP, kde zastupuje (dle zákona) zájmy pojištěnců VZP. Vzhledem k oborově velmi široké působnosti SR VZP si interně správní rada vytvořila pomocné Pracovní skupiny (PS), tvořené různými skupinami členů SR VZP. Jedná se o PS pro finance, PS pro fond prevence, PS pro investice, PS pro Nový informační systém (NIS) a PS pro smluvní politiku. Michal Bláha je členem PS pro smluvní politiku a PS pro NIS (neboli pro IT).

Co o této kauze píší nezávislá média?

Odkaz 1: Zásadní chyby v posudku

Odkaz 2: VZP zrušila

Odkaz 3: Kabátek ředitelem VZP