Nápověda jak vyhledávat

Stav dotačních systémů v České republice

V minulém článku jsme se zaměřili na to, jaké zdroje dotačních dat v Hlídači státu zpracováváme, jaké jsou jejich kvality a jaká úskalí s sebou nesou. Nyní přinášíme aktualizovaný přehled doplněný o současné informace – zejména o rozdělení dotačních zdrojů podle toho, jakou legislativou se řídí, a o krátké shrnutí, jaké informace lze ke každému zdroji dohledat.

Dvě hlavní kategorie dotačních zdrojů

V současnosti rozdělujeme dotační zdroje do dvou základních kategorií, které se řídí odlišnými zákony:

  1. Státní a evropské dotace
  2. Krajské dotace

Níže podrobněji rozebíráme jednotlivé zdroje, které v rámci Hlídače státu zpracováváme či jsme zpracovávali. Dělíme je podle výše uvedených kategorií.

Státní a evropské dotační zdroje

Cedr

  • Cedr byl centrálním registrem dotací, kam se měli zapisovat informace o všech dotacích poskytnutých v rámci 218/2000 Sb. Dnes je tento registr nahrazen systémem IS Red
  • Správce: Ministerstvo financí ČR
  • Poznámka: Jde o historický zdroj, který již není aktualizován. Pro Hlídač státu ho stále zpracováváme kvůli zachování historických dat.

Covid

  • Správci: Různé úřady (např. Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo financí, Ministerstvo kultury ad.)
  • Odkud peníze plynou: Státní rozpočet
  • Na co jsou určeny: Finanční podpora podnikům i jednotlivcům postiženým pandemií Covid-19.
  • Poznámka: Souhrn různých dotačních a podpůrných programů poskytovaných v době pandemie.

CzechInvest

Dnes už nezpracováváme, protože se nejedná zcela o klasické dotace jako takové.

De Minimis

  • Správce: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (evidence tzv. podpory malého rozsahu)
  • Odkud peníze plynou: Různé veřejné rozpočty (ČR/EU) podle konkrétního typu podpory
  • Na co jsou určeny: Podpory v režimu „de minimis“ – tedy malé podpory do určité finanční hranice.
  • Poznámka: Data nejsou příliš bohatá na detailní informace.

Dot Info

  • Správce: Ministerstvo financí ČR
  • Odkud peníze plynou: Státní rozpočet
  • Na co jsou určeny: Různé dotační programy evidované dříve v této databázi.
  • Poznámka: Historický zdroj, dnes již neaktualizovaný. Pro Hlídač státu je však důležitý z hlediska zachování historie a doplnění informace.

EU fondy

  • Správci: Různé řídicí orgány operačních programů (např. Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo průmyslu a obchodu ad.)
  • Odkud peníze plynou: Evropská unie (strukturální a investiční fondy) + spolufinancování ze státního rozpočtu
  • Na co jsou určeny: Projekty podporující rozvoj regionů, inovace, zaměstnanost, infrastrukturu, životní prostředí apod.
  • Poznámka: Existuje několik různých zdrojů ke strukturálním fondům – většinou po letech, dnes naštěstí v řadě případů s otevřenými daty.

IS Red

  • IS Red je centrálním registrem dotací, kam by se měli zapisovat informace o všech dotacích poskytnutých v rámci 218/2000 Sb.
  • Správce: Ministerstvo financí ČR
  • Poznámka: Jde o nástupce Cedru – v současnosti nejkvalitnější datový zdroj svého druhu. Stát však plánuje jeho zrušení, což je problematické z hlediska transparentnosti.

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF)

  • Správce: SZIF (pod Ministerstvem zemědělství)
  • Odkud peníze plynou: Evropské fondy (Společná zemědělská politika) + státní rozpočet
  • Na co jsou určeny: Dotace do zemědělství, rozvoje venkova, některé národní programy atd.
  • Poznámka: Historická data SZIF maže, struktura a informační hodnota dat nejsou vždy ideální. Poskytují dva druhy datových souborů (Národní dotace a dotace z fondů EU).

Krajské dotační zdroje

Krajské dotace se většinou poskytují na základě smlouvy a jako takové by měly spadat do povinnosti zveřejnit je v Registru smluv (dle zákona č. 340/2015 Sb.). Kromě toho pro jejich poskytování platí i zákon č. 250/2000 Sb.. Každý kraj k poskytování a evidenci dotací přistupuje trochu jinak. Níže uvádíme přehled kvality a formy dat, se kterými jsme se setkali:

  1. Hlavní město Praha
    • Kvalitní zdroj s open-source daty.
    • Složitější způsob exportu (v jednom CSV více tabulek). Pro použití je nutné je ručně rozdělit, nebo exportovat do Excelu.
  2. Jihočeský kraj
    • Kvalitní zdroj, bohužel bez otevřených dat.
    • Kraj vyšel vstříc, strukturu sestavil na naše přání.
  3. Jihomoravský kraj
    • Dodal data v celkem dobré kvalitě.
    • U některých položek jsme museli chvilku luštit jejich správnou interpretaci.
  4. Karlovarský kraj
    • Data dorazila v požadované struktuře a dobré kvalitě.
    • Doručení bylo rychlé, ale pravděpodobně neobsáhlo všechny dotace.
  5. Kraj Vysočina
    • Struktura velmi podobná našim požadavkům.
    • Kvalita dat nám přijde taktéž dobrá.
  6. Královéhradecký kraj
    • Dodání dat trvalo déle, ale nakonec přišla v požadované kvalitě i struktuře.
  7. Liberecký kraj
    • Platili jsme za data, přesto byla kvalita mnohem nižší (každý odbor jiný formát) než u ostatních krajů.
    • Mění se hlavičky, někde se objevují sumy či data v řádcích místo sloupců.
    • Velmi však oceňujeme proaktivní snahu kraje do budoucna sjednotit export.
  8. Moravskoslezský kraj
    • Data dorazila po odborech, v různých formách a různé kvalitě.
    • Objevili jsme několik chyb, které jsme díky spolupráci s krajem celkem rychle opravili.
  9. Pardubický kraj
    • Kvalita dat je celkem mizerná, museli jsme parsovat účetní záznamy.
    • Objevila se potřeba anonymizace rodných čísel, která v datech neměla co dělat.
  10. Plzeňský kraj
    • Kvalitní zdroj s open-source daty.
    • Otevřená data dokázali vytvořit v rekordním čase.
  11. Středočeský kraj
    • Kvalitní zdroj s open-source daty.
    • Drobnou výtku máme k tomu, že data jsou umístěna na SharePointu místo přímého linku ke stažení.
  12. Ústecký kraj
    • Celkem dobrá struktura dat, některé údaje jsme si ověřovali.
    • Narazili jsme na možné chyby, ke kterým zatím chybí vyjádření kraje.
  13. Zlínský kraj
    • Po drobném upřesnění zaslali data v dobré kvalitě i formátu.
    • Máme podezření, že neobsahují všechny dotace (např. kotlíkové dotace chybí).
  14. Olomoucký kraj
    • Zatím nezpracováváme, požadovali 372 608 Kč za export dat.
    • Tvrdí, že mají všechno na papíře, ačkoliv jsme zjistili, že žádosti o dotace chtějí mít v elektronické podobě a dokonce mají elektronický systém na evidenci.
    • V pátek 21. února jsme obdrželi část požadovaných dat, která začínáme zpracovávat.

Data na Hlídači státu

Vzhledem ke složitosti a roztříštěnosti těchto systémů zpracováváme data o dotacích většinou jednou až dvakrát ročně. U některých systémů (například De Minimis, EU fondy, IS Red) plánujeme častější aktualizace, ale u jiných je to problematické – zejména proto, že většinu dat z krajů získáváme prostřednictvím zákona č. 106/1999 Sb., a vyřízení těchto žádostí je časově náročné. Pokud tedy v datech narazíte na nesrovnalost, neváhejte nás kontaktovat. Obvykle se totiž jedná o chybu už v původních zdrojích a než se opraví a znovu „doteče“ k nám, může to chvíli trvat.

Závěr

Systém poskytování dotací a zveřejňování informací o nich je v České republice velice roztříštěný. I když v některých ohledech existují dobře připravené otevřené zdroje (například IS Red či některá krajská data v otevřené formě), narážíme často na nedokonalosti, nekompletní údaje či nejednotnou strukturu. Na úrovni státu navíc hrozí zrušení IS Red, což by znamenalo značný krok zpět v transparentnosti.

Na krajské úrovni je situace podobně pestrá. Některé kraje zasílají data v dobré kvalitě, jinde narážíme na neúplnost či nutnost zdlouhavých úprav. Další problematickou kapitolou je nejednotné chápání zákonných povinností a s tím spojená různá praxe publikace či úplnosti zveřejňovaných informací.

Z hlediska občana či kontrolora veřejné správy je proto nutné soustavně sledovat, zda jsou data aktualizovaná, srozumitelná a dostupná v otevřeném formátu. Jen tak lze zajistit skutečnou kontrolu nad nakládáním s veřejnými prostředky – a právě v tom se snaží pomoci Hlídač státu.


*Poznámka pod čarou: Některé dotace se mohou objevit ve více registrech zároveň, ať už jde o IS Red, Cedr nebo Dot Info. Snažíme se tyto duplicity vyhledat a sloučit, ale nemůžeme garantovat stoprocentní úspěšnost. Problémem je především rozdílná forma evidence – názvy projektů, částky i termíny se v každém systému zapisují jinak a ne vždy je možné je zcela jednoznačně propojit. Pokud narazíte na dotaci, která se vám jeví jako duplicitní, budeme rádi, když nás na ni upozorníte.