V minulém článku jsme se zaměřili na to, jaké zdroje dotačních dat v Hlídači státu zpracováváme, jaké jsou jejich kvality a jaká úskalí s sebou nesou. Nyní přinášíme aktualizovaný přehled doplněný o současné informace – zejména o rozdělení dotačních zdrojů podle toho, jakou legislativou se řídí, a o krátké shrnutí, jaké informace lze ke každému zdroji dohledat.
Dvě hlavní kategorie dotačních zdrojů
V současnosti rozdělujeme dotační zdroje do dvou základních kategorií, které se řídí odlišnými zákony:
- Státní a evropské dotace
- Primárně podléhají zákonu č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech.
- Patří sem dotace z rozpočtu České republiky (tedy ze státního rozpočtu) a dotace spolufinancované z fondů Evropské unie.
- Krajské dotace
- Krajské dotace se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
- Probíhají formou smlouvy a měly by být zveřejňovány v Registru smluv dle zákona č. 340/2015 Sb..
Níže podrobněji rozebíráme jednotlivé zdroje, které v rámci Hlídače státu zpracováváme či jsme zpracovávali. Dělíme je podle výše uvedených kategorií.
Státní a evropské dotační zdroje
Cedr
- Cedr byl centrálním registrem dotací, kam se měli zapisovat informace o všech dotacích poskytnutých v rámci 218/2000 Sb. Dnes je tento registr nahrazen systémem IS Red
- Správce: Ministerstvo financí ČR
- Poznámka: Jde o historický zdroj, který již není aktualizován. Pro Hlídač státu ho stále zpracováváme kvůli zachování historických dat.
Covid
- Správci: Různé úřady (např. Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo financí, Ministerstvo kultury ad.)
- Odkud peníze plynou: Státní rozpočet
- Na co jsou určeny: Finanční podpora podnikům i jednotlivcům postiženým pandemií Covid-19.
- Poznámka: Souhrn různých dotačních a podpůrných programů poskytovaných v době pandemie.
CzechInvest
Dnes už nezpracováváme, protože se nejedná zcela o klasické dotace jako takové.
De Minimis
- Správce: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (evidence tzv. podpory malého rozsahu)
- Odkud peníze plynou: Různé veřejné rozpočty (ČR/EU) podle konkrétního typu podpory
- Na co jsou určeny: Podpory v režimu „de minimis“ – tedy malé podpory do určité finanční hranice.
- Poznámka: Data nejsou příliš bohatá na detailní informace.
Dot Info
- Správce: Ministerstvo financí ČR
- Odkud peníze plynou: Státní rozpočet
- Na co jsou určeny: Různé dotační programy evidované dříve v této databázi.
- Poznámka: Historický zdroj, dnes již neaktualizovaný. Pro Hlídač státu je však důležitý z hlediska zachování historie a doplnění informace.
EU fondy
- Správci: Různé řídicí orgány operačních programů (např. Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo průmyslu a obchodu ad.)
- Odkud peníze plynou: Evropská unie (strukturální a investiční fondy) + spolufinancování ze státního rozpočtu
- Na co jsou určeny: Projekty podporující rozvoj regionů, inovace, zaměstnanost, infrastrukturu, životní prostředí apod.
- Poznámka: Existuje několik různých zdrojů ke strukturálním fondům – většinou po letech, dnes naštěstí v řadě případů s otevřenými daty.
IS Red
- IS Red je centrálním registrem dotací, kam by se měli zapisovat informace o všech dotacích poskytnutých v rámci 218/2000 Sb.
- Správce: Ministerstvo financí ČR
- Poznámka: Jde o nástupce Cedru – v současnosti nejkvalitnější datový zdroj svého druhu. Stát však plánuje jeho zrušení, což je problematické z hlediska transparentnosti.
Státní zemědělský intervenční fond (SZIF)
- Správce: SZIF (pod Ministerstvem zemědělství)
- Odkud peníze plynou: Evropské fondy (Společná zemědělská politika) + státní rozpočet
- Na co jsou určeny: Dotace do zemědělství, rozvoje venkova, některé národní programy atd.
- Poznámka: Historická data SZIF maže, struktura a informační hodnota dat nejsou vždy ideální. Poskytují dva druhy datových souborů (Národní dotace a dotace z fondů EU).
Krajské dotační zdroje
Krajské dotace se většinou poskytují na základě smlouvy a jako takové by měly spadat do povinnosti zveřejnit je v Registru smluv (dle zákona č. 340/2015 Sb.). Kromě toho pro jejich poskytování platí i zákon č. 250/2000 Sb.. Každý kraj k poskytování a evidenci dotací přistupuje trochu jinak. Níže uvádíme přehled kvality a formy dat, se kterými jsme se setkali:
- Hlavní město Praha
- Kvalitní zdroj s open-source daty.
- Složitější způsob exportu (v jednom CSV více tabulek). Pro použití je nutné je ručně rozdělit, nebo exportovat do Excelu.
- Jihočeský kraj
- Kvalitní zdroj, bohužel bez otevřených dat.
- Kraj vyšel vstříc, strukturu sestavil na naše přání.
- Jihomoravský kraj
- Dodal data v celkem dobré kvalitě.
- U některých položek jsme museli chvilku luštit jejich správnou interpretaci.
- Karlovarský kraj
- Data dorazila v požadované struktuře a dobré kvalitě.
- Doručení bylo rychlé, ale pravděpodobně neobsáhlo všechny dotace.
- Kraj Vysočina
- Struktura velmi podobná našim požadavkům.
- Kvalita dat nám přijde taktéž dobrá.
- Královéhradecký kraj
- Dodání dat trvalo déle, ale nakonec přišla v požadované kvalitě i struktuře.
- Liberecký kraj
- Platili jsme za data, přesto byla kvalita mnohem nižší (každý odbor jiný formát) než u ostatních krajů.
- Mění se hlavičky, někde se objevují sumy či data v řádcích místo sloupců.
- Velmi však oceňujeme proaktivní snahu kraje do budoucna sjednotit export.
- Moravskoslezský kraj
- Data dorazila po odborech, v různých formách a různé kvalitě.
- Objevili jsme několik chyb, které jsme díky spolupráci s krajem celkem rychle opravili.
- Pardubický kraj
- Kvalita dat je celkem mizerná, museli jsme parsovat účetní záznamy.
- Objevila se potřeba anonymizace rodných čísel, která v datech neměla co dělat.
- Plzeňský kraj
- Kvalitní zdroj s open-source daty.
- Otevřená data dokázali vytvořit v rekordním čase.
- Středočeský kraj
- Kvalitní zdroj s open-source daty.
- Drobnou výtku máme k tomu, že data jsou umístěna na SharePointu místo přímého linku ke stažení.
- Ústecký kraj
- Celkem dobrá struktura dat, některé údaje jsme si ověřovali.
- Narazili jsme na možné chyby, ke kterým zatím chybí vyjádření kraje.
- Zlínský kraj
- Po drobném upřesnění zaslali data v dobré kvalitě i formátu.
- Máme podezření, že neobsahují všechny dotace (např. kotlíkové dotace chybí).
- Olomoucký kraj
- Zatím nezpracováváme, požadovali 372 608 Kč za export dat.
- Tvrdí, že mají všechno na papíře, ačkoliv jsme zjistili, že žádosti o dotace chtějí mít v elektronické podobě a dokonce mají elektronický systém na evidenci.
- V pátek 21. února jsme obdrželi část požadovaných dat, která začínáme zpracovávat.
Data na Hlídači státu
Vzhledem ke složitosti a roztříštěnosti těchto systémů zpracováváme data o dotacích většinou jednou až dvakrát ročně. U některých systémů (například De Minimis, EU fondy, IS Red) plánujeme častější aktualizace, ale u jiných je to problematické – zejména proto, že většinu dat z krajů získáváme prostřednictvím zákona č. 106/1999 Sb., a vyřízení těchto žádostí je časově náročné. Pokud tedy v datech narazíte na nesrovnalost, neváhejte nás kontaktovat. Obvykle se totiž jedná o chybu už v původních zdrojích a než se opraví a znovu „doteče“ k nám, může to chvíli trvat.
Závěr
Systém poskytování dotací a zveřejňování informací o nich je v České republice velice roztříštěný. I když v některých ohledech existují dobře připravené otevřené zdroje (například IS Red či některá krajská data v otevřené formě), narážíme často na nedokonalosti, nekompletní údaje či nejednotnou strukturu. Na úrovni státu navíc hrozí zrušení IS Red, což by znamenalo značný krok zpět v transparentnosti.
Na krajské úrovni je situace podobně pestrá. Některé kraje zasílají data v dobré kvalitě, jinde narážíme na neúplnost či nutnost zdlouhavých úprav. Další problematickou kapitolou je nejednotné chápání zákonných povinností a s tím spojená různá praxe publikace či úplnosti zveřejňovaných informací.
Z hlediska občana či kontrolora veřejné správy je proto nutné soustavně sledovat, zda jsou data aktualizovaná, srozumitelná a dostupná v otevřeném formátu. Jen tak lze zajistit skutečnou kontrolu nad nakládáním s veřejnými prostředky – a právě v tom se snaží pomoci Hlídač státu.
*Poznámka pod čarou: Některé dotace se mohou objevit ve více registrech zároveň, ať už jde o IS Red, Cedr nebo Dot Info. Snažíme se tyto duplicity vyhledat a sloučit, ale nemůžeme garantovat stoprocentní úspěšnost. Problémem je především rozdílná forma evidence – názvy projektů, částky i termíny se v každém systému zapisují jinak a ne vždy je možné je zcela jednoznačně propojit. Pokud narazíte na dotaci, která se vám jeví jako duplicitní, budeme rádi, když nás na ni upozorníte.