K-Index počítáme vždy pro jeden subjekt dostatečné velikosti. Za subjekt považujeme orgán veřejné moci, úřad, podřízenou organizaci, podnik vlastněný veřejnou správou, zřízený zákonem a všechny subjekty spadající pod zákon o registru smluv, které pro jeden kalendářní rok splní alespoň jednu z těchto podmínek:
Po aplikování těchto podmínek zveřejňujeme v každém kalendářním roce kolem tisíce subjektů z více jak dvaceti tisíc , pro které K-Index analyzujeme.
Čistá hodnota K-Indexu je číslo v teoretickém rozmezí 0 až 11 bodů. Čím vyšší je hodnota K-Indexu, tím vyšší je odchylka od dobré praxe a nalézáme více rizik. Metodika srovnává subjekty podle objektivních, měřitelných veličin dostupných v Registru smluv a na něj navázaných veličin. K-Index počítáme vždy pro jeden subjekt definovaný výše pro jeden kalendářní rok. Do výpočtu parametrů počítáme všechny smlouvy subjektu v kalendářním roce.
Do výpočtu všech parametrů s koncentrací dodavatelů zahrnujeme pouze smlouvy, které jsou mezi subjektem a soukromým subjektem (veřejnou správou nevlastněnou anebo s podílem max. 25 %). Smlouvy mezi veřejnoprávními organizacemi do výpočtů koncentrací dodavatelů nezahrnujeme.
K-Index se skládá z hodnocení 10 parametrů, na základě kterých je možné odhalit rizikové chování instituce a jedenáctého bonusového kritéria.
Procentní podíl smluv uzavřených za kalendářní rok, které mají skrytou cenu. Část smluv nemá cenu uvedenu, protože nejde určit. U smlouvy s nenulovou hodnotou je možné cenu skrýt pouze z omezeného množství důvodů (z důvodu bankovního a obchodního tajemství) a tato výjimka je velmi často zneužívána pro utajení hodnoty smlouvy.
Hodnota 0 znamená, že žádná smlouva nemá skrytou cenu, hodnota 0.5 znamená polovinu smluv se skrytou cenou. Hodnota 1.0 znamená, že všechny smlouvy mají skrytou cenu.
Procentní podíl smluv, u kterých jsme při analýze našli zásadní formální nedostatky, které ohrožují faktickou platnost smlouvy.
Mezi závažné nedostatky považujeme:
Takové smlouvy podle zákona o registru smluv nezačali nikdy platit.
Ve výjimečných případech mohou do této kategorie spadnout smlouvy, které najednou obsahují velké množství méně závažných nedostatků. Méně závažnými nedostatky jsou:
Hodnota 0 znamená, že žádná smlouva nemá zásadní nedostatky, hodnota 0.5 znamená polovinu smluv se zásadními nedostatky. Hodnota 1.0 znamená, že všechny smlouvy mají zásadní právní nedostatek.
Procentní podíl smluv, jejichž hodnota je pouze o malou hodnotu nižší než je zákonný limit, nad kterým by se zakázka musela soutěžit podle zákona o zadávání veřejných zakázek.
Pro výpočet tohoto parametru vybíráme smlouvy, jejichž hodnota je
– pro stavební práce v rozmezí 5 340 000 Kč bez DPH a 6 000 000 Kč bez DPH a odpovídající částky s DPH 21%.
– pro ostatní práce v rozmezí 1 780 000 Kč bez DPH a 2 000 000 Kč bez DPH a odpovídající částky s DPH 21%.
Hodnota 0 znamená, že žádná smlouva není u limitu, hodnota 1.0 znamená všechny smluvy u limitu.
Procentní podíl smluv, které jsou uzavřeny z nově založenou firmou. Do nově založených firem nepočítáme ready made společnosti, které byly založeny pouze formálně a poté prodány konečnému vlastníkovi. Plánujeme však metodiku v budoucnu rozšířit i na tyto společnosti.
Do tohoto parametru počítáme firmy, které byly založeny v rozmezí 50 dní před a 30 dní po uzavření smlouvy.
Poměrně často se stává, že firma byla založena v době podpisu smlouvy, ale do obchodního rejstříku byla zapsána až po uzavření smlouvy. Z toho důvodu evidujeme i smlouvy uzavřené do 30 dní před formálním vznikem společnosti.
V registru smluv je možné najít i smlouvy uzavřené se společnostmi, které vznikly měsíce i roky po podpisu smlouvy. Zde se jedná v drtivé většině o převod smluv na nástupnické organizace anebo dodatky smluv uzavřené s nástupnickými organizacemi a jedná se o formální nedostatky, nikoliv společensky nebezpečné jednání.
Hodnota 0 znamená, že žádná smlouva takto uzavřená není, hodnota 0.5 znamená polovinu smluv uzavřenou s novými firmami.
Poznámka: uzavírání smluv s novými firmami v praxi nenastává příliš často a je výjimečná. Podíl takto uzavřených smluv, které jsou navíc podezřelé, klesá. Pokud zůstane tento trend zachován, zvážíme vyřazení tohoto parametru z výpočtu K-Indexu nebo změnu jeho kalkulace i na ready-made společnosti.
Procentní podíl smluv, které byly uzavřeny o víkendu nebo o státním svátku.
Státní úřady obvykle neuzavírají smlouvy mimo pracovní dny. Historicky se u veřejně známých kauz stávalo, že právě ty problematické smlouvy byly uzavřeny mimo pracovní den, aby se snížila možnost novinářů, úředníků s nesouhlasným postojem či třetích stran na to reagovat.
Jako příklad takového chování můžeme uvést rok 2016, kdy Ministerstvo dopravy obešlo konkurenci a uzavřelo smlouvu za 5 miliard Kč v neděli.
Hodnota 0 znamená, že žádná smlouva takto uzavřená není, hodnota 0.5 znamená polovinu smluv uzavřenou mimo pracovní den.
Poznámka: tato situace v praxi nenastává často a je výjimečná. Podíl takto uzavřených smluv, které jsou navíc podezřelé, klesá. Pokud zůstane tento trend zachován, zvážíme vyřazení tohoto parametru z výpočtu K-Indexu.
Poznámka 2022: význam tohoto problému klesl natolik, že jsme tento parametry z K-Indexu vyřadili a nahradili ho Podílem výrazně začerněných smluv.
Procentní podíl smluv, které byly mají alespoň jednu stránku smlouvy výrazně začerněnou, a to alespon 20% textu nebo celkové stránky na stránce.
Státní úřady obvykle zcela v souladu s ochranou osobních údajů či obchodním tajemstvím začerňují vybrané části smluv. Obvykle se jedná o začernění jména, kontaktních údajů či ceny či jejího výpočtu. Není však správné (jak již opakovaně rozhodli správní soudy) začernit plošně celou stránku či její velkou část, ale pouze ty konkrétní dílčí údaje.
Pokud je plocha začerněných míst na stránce výrazná (velké množství malých začernění či velké plošné začernění), roste podezření, že začernění je příliš rozsáhlé a ve smlouvě jsou skryté údaje, které být skryté nemají. Je to přirozeně i výraz nižší transparentnosti smluvního vztahu.
Hodnota 0 znamená, že žádná smlouva nemá významně začerněné stránky, hodnota 0.5 znamená, že polovina smluv obsahuje alespoň jednu významně začerněnou stránku.
Procentní podíl smluv, které jsou uzavřeny s firmou, která má vazbu na politiku, neboli sponzorovala politickou stranu, nebo je přímo či nepřímo vlastněna sponzorem politické strany anebo ji přímo či nepřímo vlastní politik.
Pokud sponzor politických subjektů nebo politik navazuje obchodní vztahy s veřejnou správou nebo veřejnou správou vlastněnými společnostmi, je nutné takové vztahy zkoumat se zvýšenou pozorností, zda nejde o účelové vztahy, a zda sponzorství nemělo vliv na uzavření smluvního vztahu. Čím vyšší je procento takto uzavřených smluv, tím roste riziko korupčního chování.
Hodnota 0 znamená, že žádná smlouva s takovou firmou uzavřená není, hodnota 0.5 znamená, že polovina smluv je uzavřena s takovými firmami.
Poslední čtyři kritéria jsou si principem výpočtu podobná. Zkoumáme zde koncentraci dodavatelů, neboli zda se peníze ze smluv nekoncentrují „v rukách“ malého množství dodavatelů. Vzniká tím riziko závislosti na dodavateli (vendor-lock), vyšší neefektivity (zvýšených nákladů) a roste riziko korupce.
Manuály dobré praxe uvádí: „Elementárním postupem pro prevenci korupce a kartelových dohod je zamezení koncentrace klíčových dodávek do rukou úzkého okruhu dodavatelů “. (OECD (2009), str. 35, http://www.oecd.org/gov/ethics/48994520.pdf a Metodika Z-Indexu).
Vysoká koncentrace dodavatelů je obecně způsobena:
Koncentraci dodavatelů měříme pomocí modifikovaného Herfindahlového indexu (HHI) http://en.wikipedia.org/wiki/Herfindahl_index .
Herfindahlův index (také známý jako Herfindahl-Hirschmanův index, HHI, nebo někdy HHI-skóre) je měřítkem velikosti podniků ve vztahu k průmyslu a ukazatel množství konkurence mezi nimi. Je definována jako součet druhých mocnin podílů firem, kde jsou podíly vyjádřeny jako zlomky. Může se pohybovat od 0 do 1,0, od velkého počtu velmi malých firem k jedinému monopolnímu výrobci. [zdroj]
HHI hodnota pod 0,01 označuje vysoce konkurenční prostředí.
HHI nižší než 0,15 ukazuje na prostředí bez výrazné koncentrace firem.
HHHI mezi 0,15-0,25 naznačuje mírnou koncentraci.
HHI nad 0,25 znamená vysokou koncentraci.
HHI samotný měří koncentraci na tržních podílů firem na trhu a míru konkurence na trhu. Jinak řečeno, měří koncentraci firem (nebo opaku rozmanitosti firem) na trhu. My HHI nepoužíme na měření koncentrace na trhu, ale na omezené skupině uzavřených smluv mezi úřadem a firmami, kde do výpočtu nevstupují další firmy z trhu.
Koncentraci dodavatelů měříme pomocí podílu finančních objemů, které uzavřeli jednotliví dodavatelé, na celkovém objemu smluv hodnoceného zadavatele. Vzorec pro výpočet ukazatele koncentrace dodavatelů vypadá takto:
V praxi může mít podstatná část smluv skrytou cenu (číselně nulovou hodnotu). Protože HHI je postaven na výpočtu podle objemu hodnoty smluv, tyto smlouvy by se do výpočtu nezahrnuly a ukazatel by tak mohl být negativně i pozitivně ovlivněn.
Z toho důvodu takovým smlouvám dáváme (pro potřeby výpočtu) jako hodnotu průměrnou hodnotu smluv, které analyzovaný subjekt uzavřel v analyzovaném roce.
Z tohoto důvodu jsme si definovali upravený HHI-modif
, který počítáme jako rozdíl mezi HHI
a nejlepším teoreticky možnou hodnotou koncentrace HHI-best
, které je možné u existujícího počtu a velikosti smluv dosáhnout.
HHI-modif = odmocnina z (HHI - HHI-best)
, kde
HHI-best
je hodnota HHI, kterou počítáme pro situaci, kdy jsou smlouvy rovnoměrně rozděleny mezi jednotlivé dodavatele, každý dodavatel má pouze 1 smlouvu na stejnou částku.
Slovně řečeno, měříme rozdíl mezi nejlepším možným teoretickým výsledkem koncentrace dodavatelů u daného počtu smluv a aktuální koncentrací. Výslednou hodnotu odmocníme, abychom omezili sčítání efektu koncentrace u více souvisejících parametrů (typicky u celkové koncentrace a u koncentrace podle oborů a extrémní hodnoty u velmi vysové koncentrace dodavatelů, kdy příliš vysoká hodnota získává příliš vysokou váhu na celkovém hodnocení).
Interpretace hodnoty HHI-modif
je stejná jako u HHI
HHI-modif hodnota pod 0,01 označuje vysoce konkurenční prostředí dodavatelů.
HHI-modif nižší než 0,15 ukazuje na prostředí bez výrazné koncentrace dodavatelů.
HHI-modif mezi 0,15-0,25 naznačuje mírnou koncentraci dodavatelů.
HHI-modif nad 0,25 znamená vysokou koncentraci dodavatelů.
Do výpočtu koncentrace dodavatelů započítáváme pouze smlouvy se soukromými subjekty, ne se subjekty, ve kterým má stát či samospráva podíl maximálně 25 %. Smlouvy mezi veřejnoprávními organizacemi do výpočtů koncentrací dodavatelů nezahrnujeme.
Dále do koncentrace dodavatelů nezahrnujeme smlouvy klasifikované automatickou analýzou Hlídače státu jako opakované bankovní operace (typicky repo operace a opakované termínované vklady) a uzavření nových bankovních dokumentací (typicky záznamy obsahující nové obecné bankovní podmínky s nulovou hodnotou) – technicky jde o smlouvy z oblastí oblast:finance_repo a oblast:finance_formality.
Koncentrace dodavatelů (jak je popsáno výše) počítaná pro všechny smlouvy subjektu se soukromými dodavateli.
Pokud je hodnota pod 0,01 označuje vysoce konkurenční prostředí dodavatelů.
Pokud je hodnota mezi 0,01 a 0,15, ukazuje to na prostředí bez výrazné koncentrace dodavatelů.
Pokud je hodnota mezi 0,15 a 0,25,naznačuje mírnou koncentraci dodavatelů.
Pokud je hodnota nad 0,25 znamená vysokou koncentraci dodavatelů.
Pokud je hodnota rovna 1, smlouvy jsou uzavřeny pouze s jedním dodavatelem.
Počítáme koncentraci dodavatelů (jak je popsáno výše), ale pouze u smluv, které mají hodnotu blízkou limitu pro veřejné zakázky (viz bod 2.).
Tomuto parametru klesá přesnost s klesajícím počtem smluv. Proto ho počítáme pouze v případě, že počet smluv se skrytou cenou je více než 7 anebo počet různých dodavatelů je alespoň roven dvěma.
Pokud je hodnota pod 0,01 označuje vysoce konkurenční prostředí dodavatelů.
Pokud je hodnota mezi 0,71 a 0,15, ukazuje to na prostředí bez výrazné koncentrace dodavatelů.
Pokud je hodnota mezi 0,15 a 0,25,naznačuje mírnou koncentraci dodavatelů.
Pokud je hodnota nad 0,25 znamená vysokou koncentraci dodavatelů.
Pokud je hodnota rovna 1, smlouvy jsou uzavřeny pouze s jedním dodavatelem.
Počítáme koncentraci dodavatelů (jak je popsáno výše), ale pouze u smluv, které mají skrytou cenu. Protože výpočet koncentrace je postaven na hodnotě smlouvy, která je u zde analyzovaných smluv nulová, jako hodnotu pro každou smlouvu použijeme průměrnou hodnotu smlouvy subjektu za analyzovaný rok.
Tomuto parametru klesá přesnost s klesajícím počtem smluv. Proto ho počítáme pouze v případě, že počet smluv se skrytou cenou je více než 7 anebo počet různých dodavatelů je alespoň roven dvěma.
Pokud je hodnota pod 0,01 označuje vysoce konkurenční prostředí dodavatelů.
Pokud je hodnota mezi 0,01 a 0,15, ukazuje to na prostředí bez výrazné koncentrace dodavatelů.
Pokud je hodnota mezi 0,15 a 0,25,naznačuje mírnou koncentraci dodavatelů.
Pokud je hodnota nad 0,25 znamená vysokou koncentraci dodavatelů.
Pokud je hodnota rovna 1, smlouvy jsou uzavřeny pouze s jedním dodavatelem.
Zejména u velkých úřadů a firem nemusí být problémem pouze koncentrace dodavatelů celková, ale i oborová. Pokud má subjekt velké množství dodavatelů a smluv, přirozeně může být – a bývá – celková koncentrace dodavatelů dobrá. Ale pokud zanalyzujeme jednotlivé skupiny objednávek podle oboru/typu služeb, ukáže se, že jsou obory, kde je koncentrace dodavatelů podstatně vyšší než v jiných.
V Hlídači státu analyzujeme každou jednotlivou smlouvu speciálním algoritmem umělé inteligence, podle desetitisíců slov a slovních spojení a s vysokou přesností zařazujeme smlouvy do více než 130 oborů a podoborů podle zboží a služby, které jsou obsahem smlouvy.
Pro potřeby tohoto kritéria analyzujeme těchto 21 hlavních oborů:Bezpečnost/Ochrana, Dary, Doprava, Energie, Finance, IT, Jiné, Kancelář, Právní a realitní služby, Přírodní zdroje, Reklamní a marketingové služby, Řemesla, Sociální služby, Stavebnictví, Stroje a zařízení, Technické služby, Telekomunikace, Voda a potraviny, Věda a výzkum, Zdravotnictví, Zemědělství,
Postup výpočtu.
a) vybereme nejdůležitější obory, které budeme analyzovat. Důležitým oborem je obor, který splňuje alespoň jednu z těchto tří podmínek:
– má podle objemu smluv alespoň 5 % podíl na objemu hodnot smluv subjektu;
– počet smluv v oboru tvoří alespoň 5 % celkového počtu smluv subjektu;
– počet smluv v oboru se skrytou cenou je vyšší než 2 % všech smluv bez uvedené ceny;
b) pro každý takový obor spočítáme koncentraci dodavatelů HHI_obor_1
.
c) tuto spočítanou koncentraci dodavatelů HHI_obor_1
pro daný obor vynásobíme procentem smluv, které nemají uvedenou cenu.
HHI_obor = HHI_obor_1 * (1 + procento smluv bez uvedené ceny)
Jinak řečeno, pokud je v oboru vysoké procento smluv bez uvedené ceny, zvyšuje se tím možnost, že smlouvy bez uvedené ceny snižují vypočtenou hodnotu koncentrace.
Skryté ceny u smluv pro daný obor sankcionujeme, protože se tím snižuje transparentnost hospodaření subjektu v tomto oboru.
Toto je jediný parametr K-Indexu, který nemá hodnotu v rozmezí 0 až 1, ale 0 až 2, a to v případě existence smluv v oboru bez uvedené ceny.
d) opakujeme b) a c) pro všechny obory
e) podle důležitosti oboru (=objemu smluv v daném oboru, smlouvám se skrytou cenou přiřazujeme průměrnou hodnotu smluv subjektu ) spočítáme vážený průměr koncentrací oborů a to tvoří celkovou známku tohoto parametru.
Všechna výše zmíněná kritéria mají stejnou váhu, proto je výpočet hodnoty K-Indexu jednoduchý – je o prostý součet hodnot všech výše uvedených kritérií.
krit.1 + krit.2 + krit.3 + krit.4 + krit.5 + krit.6 + krit.7 + krit.8 + krit.9 + krit.10 = průběžná hodnota K-Indexu.
Teoreticky může průběžná K-Index nabýt hodnoty v rozmezí 0 až 1,10
. V praxi pouze jednotky úřadů dosáhnou hodnoty vyšší než 0,40
.
Desetinná čísla jsou pro většinu populace hůře čitelná a pochopitelná než přirozená čísla s maximálně jedním desetinným číslem. Proto pro lepší čitelnost proto průběžnou hodnotu K-Indexu vynásobíme deseti.
průběžná hodnota K-Indexu * 10 = čitelná hodnota K-Indexu
Bonus pro organizace, které jsou transparentní nad rámec zákona o registru smluv.
Pokud vkládají do registru smluv smlouvy pod hodnotu 50.000 Kč (což dle zákona nemusí, je to dobrovolné), mohou dostat bonus.
bonus 0.25 bodů
. bonus 0.5 bodů
. bonus 0.75 bodů
.bonus roven nule
.Získaný bonus odečteme od číselné hodnoty K-Indexu a získáme konečnou hodnotu K-Indexu.
Čitelná hodnota K-Indexu – bonus = K-Index
Pro lepší srozumitelnost prezentujeme běžné veřejnosti hodnotu K-Indexu nikoliv jako číslo, ale jako známku A, B, C, D, E, F.
Na webu ho publikujeme obvykle ve formě většího plakátu s popisem (ukázka pro Nemocnici Na Bulovce)
Otázky a odpovědi ke K-indexu naleznete na této stránce, podobně zpracované dotazy k Registru smluv, jež je z velké části zdrojovou databází K-indexu najdete na stránce Otázky a odpovědi: Registr smluv.
Děkujeme všem organizacím za ochotu a spolupráci.