Nápověda jak vyhledávat

Kumulace funkcí

💡 Kumulace funkcí znamená, že jeden politik současně zastává více veřejných nebo politických postů – například poslance a krajského zastupitele. Kromě hlavní role často působí také v dozorčích či správních radách státních a polostátních firem, nebo na dalších pozicích ve veřejných institucích. Tento souběh přináší více povinností a odpovědnosti, ale také další odměny či platy.

V Česku neexistuje oficiální a ucelený přehled těchto kumulovaných funkcí. V Hlídači státu proto tyto informace shromažďujeme, zpřehledňujeme, propojujeme a ukazujeme v souvislostech, aby veřejnost měla jasný přehled o tom, kdo jaké funkce zastává a kolik za ně dostává.

Kdy je kumulace problém?

  • Funkce se časově překrývají natolik, že není reálné je všechny kvalitně vykonávat.
  • Politik rozhoduje na více úrovních o stejné věci (např. je členem vlády a zároveň hejtmanem kraje), což může být střet zájmů.
  • Kumulace zvyšuje příjmy politika bez odpovídajícího výkonu nebo kontroly.
  • Dochází k politické koncentraci moci – jeden člověk má vliv na více samosprávných nebo státních úrovních.

Střet zájmů

  • Přímý střet: politik má vliv na rozhodnutí, které přímo ovlivňuje jeho vlastní firmu nebo organizaci, v níž působí. Příklad: politik zasedá v dozorčí radě firmy a zároveň rozhoduje o dotacích pro tuto firmu.
  • Nepřímý střet: politik je členem orgánu, který má smlouvy s institucí, kde zároveň působí. Příklad: poslanec rozhoduje o financování krajů a zároveň je hejtmanem jednoho z nich.

Zákon o střetu zájmů ukládá tyto střety oznámit a u přímého střetu se zdržet rozhodování. Problémem je absence kompletního přehledu funkcí, takže nelze ověřit, zda ke střetům nedochází.

Jaké kumulace funkcí jsou v ČR zakázané?

❌ Co nejde:

  • Být současně poslanec a senátor.
  • Být člen vlády a zároveň prezident, předseda NKÚ, člen Rady ČT a ČRo, soudce, ombudsman, podnikatel apod.
  • Být členem zastupitelstva více obcí zároveň.

✅ Co jde:

  • Poslanec může být členem obecního zastupitelstva (např. i starostou).
  • Senátor může být hejtmanem nebo radním kraje.
  • Hejtman může být zároveň členem Poslanecké sněmovny nebo Senátu.

Legislativní úprava

  • Ústava (č. 1/1993 Sb.): rozdělení moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní; zákaz některých kumulací.
  • Zákon o střetu zájmů (č. 159/2006 Sb.): povinnost přiznat majetek, příjmy, dary, funkce; zákaz rozhodování ve věcech, kde má politik osobní zájem.
  • Zákon o platech představitelů státní moci (č. 236/1995 Sb.): určuje mzdy poslanců, senátorů, ministrů a dalších ústavních činitelů.
  • Zákony o územní samosprávě: úprava výkonu funkcí v obcích, krajích, Praze; zákaz být členem více obecních zastupitelstev současně.