Digitální Česko je (nejen) mé pojmenování moderního, digitálního, efektivního českého státu.
E-government, nebo-li digitální stát, neznamená digitalizaci stávajících agend.
Jedná se o nový návrh agend tak, aby naplnily potřeby občanů s vědomím a využitím výhod digitálního prostředí.
Současné, NEdigitální Česko
Současný stav státních agend všichni asi znáte z vlastní zkušenosti. Agendy jsou nejednotné, decentralizované, neefektivní, papírové a když už jsou digitální, tak mizerně. Ale vezměme to popořádku.
Z hlediska občana se digitalizace státu projevuje ve formě základních registrů, dalších rejstříků a rejstříků a zveřejněných dat – open dat.
Základní registry
Základní registry státu jsou tyto:
- Registr osob (gestorem je Český statistický úřad)
- Registr obyvatel (gestorem je Ministerstvo vnitra ČR)
- Registr územní identifikace, adres a nemovitostí – RÚIAN (gestorem je Český úřad zeměměřický a katastrální)
- Registr práv a povinností (gestorem je Ministerstvo vnitra ČR)
- Informační systém základních registrů – ISZR (gestorem je Správa základních registrů)
- ORG – převodník (gestorem je Úřad pro ochranu osobních údajů)
Základní registry jsou víceméně běžnou součástí veřejné správy pro úředníky. Styk občanů se základními registry je omezený, jejich napojení na další rejstříky je malé. To poznáte tak, že vás úředníci nutí vypisovat do formulářů vaši trvalou adresu, rodné číslo apod.
Další registry a rejstříky
Toto jsou největší či nejdůležitější rejstříky se kterými se občan či podnikatel běžně setkává.
- Registr vozidel (MD ČR)
- Registr řidičů (MD ČR)
- Rejstřík trestů (MSpr ČR)
- Insolvenční rejstřík (MSpr ČR)
- Obchodní rejstřík (MSpr ČR)
- Rejstřík živnostenského podnikání (MPO)
- Registr ekonomických subjektů (ČSÚ)
- ARES (MF ČR)
- Registr plátců DPH (MF ČR)
Všimněte si zejména modře zvýrazněných rejstříků – všechny se týkají firem a ekonomických subjektů. Je jich celkem šest a jsou spravované čtyřmi různými úřady. Toto je klasická ukázka nejednotnosti, decentralizace a rozplizlé pravomoci a zodpovědnosti v českém státě.
Vzpomeňte si, jaké údaje po vás úředníci chtějí při žádosti o řidičský průkaz nebo žádosti o živnostenský list. Nestačí se prokázat občankou, musíte do předlouhého papírového formuláře opsat údaje z občanky a další údaje, které o vás stát samozřejmě zná. O elektronické žádosti si můžete nechat zdát.
Sdílení dat mezi úřady/rejstříky stát slibuje už 10 let,ve volbách i všech IT strategiích vlády.
Realita? Dnešní inzerát na @strakovka #kecy pic.twitter.com/AnTl0YBOTV— Michal Bláha (@michalblaha) March 24, 2017
A co zaměstnání ve státní správě – zkusili jste si to? Téměř jistě jste spolu se životopisem museli poslat výpis z rejstříku trestů. Asi je pro úředníka příliš náročné nahlédnout do rejstříku trestů.
Služby veřejné správy – chaos a zmar
Stát neprovozuje pouze výše uvedené rejstříky. Státní správa vytvořila a více či méně provozuje více než 800 služeb. Veřejná správa (tzn. krajské úřady a níže) provozuje více než 2000 služeb a aplikací. Že o nich nevíte? O nich neví prakticky nikdo!
Iniciativa 202020 se je pokusila zmapovat. Však se koukněte, budete překvapeni co vše se tam dá najít.
Je několik charakteristik, které mají tyto služby společné. Jsou
- roztříštěné
- nepoužívané
- neviditelné
- nesrozumitelné
- nejednotné
Bohužel ani jedna z charakteristik není pozitivní.
Ukázka roztříštěnosti UX několika běžných státních rejstříků pro občany:
Česká republika a svět
A na závěr stručného popisu aktuálního stavu si dejme pohled na český e-government v celosvětovém kontextu. E-Government Development Index je komplexní hodnocení úrovně e-gov v jednotlivých státech, je kombinací tří sledovaných dimenzí, okruhů: poskytovaných online služeb, dostupnosti telekomunikační infrastruktury a personálního zajištění. Jak si stojí Česká republika od roku 2005?
Seznam států, které jsou v e-governmentu před námi:
- United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
- Australia
- Republic of Korea
- Singapore
- Finland
- Sweden
- Netherlands
- New Zealand
- Denmark
- France
- Japan
- United States of America
- Estonia
- Canada
- Germany
- Austria
- Spain
- Norway
- Belgium
- Israel
- Slovenia
- Italy
- Lithuania
- Bahrain
- Luxembourg
- Ireland
- Iceland
- Switzerland
- United Arab Emirates
- Malta
- Monaco
- Liechtenstein
- Kazakhstan
- Uruguay
- Russian Federation
- Poland
- Croatia
- Portugal
- Serbia
- Kuwait
- Argentina
- Chile
- Greece
- Saudi Arabia
- Latvia
- Hungary
- Montenegro
- Qatar
- Belarus
- Česká republika
Jak vidíte, Česká republika se propadá každým rokem. Ne proto, že by se u nás situace zhoršovala. Ale proto, že celý svět letí vpřed, investuje do digitálního státu, zatímco my přešlapujeme na místě.
Od roku 2008 – a 9 let je v IT jako 50 v automobilovém průmyslu – kdy byly schváleny datové schránky, nemá stát žádnou vizi. Ano, má sice 45 IT strategií (žádná se neplní), ale to jsou jen úřednické formální dokumenty. IT českého státu vyhazuje ročně několik miliard za služby, které nemají společnou vizi, směr, nespolupracují a neberou ohled na potřeby občanů.
Další díl bude o trochu pozitivnější, bude se týkat open dat. A pak už budeme hledět jen dopředu na cesty, jak e-gov v ČR změnit k lepšímu.