100 DOBRÝCH ZPRÁV, KTERÉ PŘINESL ROK 2020

Blue Turtle Pattern Funny Desktop Wallpaper

Jiný pohled za minulým rokem, který v mnoha směrech nebyl právě nejlepší, ale v některých i tak byl úžasný.

Jedná se o kompilát ze španělského El Pais a francouzského Le Parisien.

OBLAST ZDRAVÍ

1. Oficiálně bylo potvrzeno WHO vymýcení dětské obrny v Africe.
  2. Vakcína proti covid-19 byla vytvořena za méně než rok (nutné dodat, že technicky byla vytvořena za několik dní na základě desetiletého vývoje použité platformy).
  3. Máme druhý případ pacienta, který se uzdravil z HIV.
  4. Nalezli jsme technologie, jak minimalizovat poškození nervových vláken (University of Pittsburgh / USA).
  5. Podařilo se robotem na bázi umělé inteligence bez „otevření pacienta“ zlikvidovat jaterní metastáze nádorového onemocnění (Gustave Roussy / Francie).
  6. Podařilo se najít imunitní buňku, která je schopná ničit několik typů rakoviny (TCR prostřednictvím monomorfního proteinu souvisejícího s MHC třídy I. (Cardiff University School of Medicine, Velká Británie).
  7. Počátkem roku se podařilo transplantovat buňku srdečního svalu odvozenou z kmenových buněk jakožto alternativu transplantace srdce.
  8. Žijeme delší životy. Očekávaná délka života se mezi lety 1950 a 2019 změnila ze 48 na 73 let.
  9. Podařilo se vytvořit buňky produkující inzulín implantované do lidského těla jakožto prostředek boje proti cukrovce.
  10. Experimentálně se podařilo na myších deaktivovat gen související s obezitou (Washington University School of Medicine v St. Louis / USA).

OBLAST VĚDY

1. V Grenoble byl zprovozněn urychlovač částic – synchrotron, nejvýkonnější na světe. (European Synchrotron Radiation Facility / Francie)
  2. Na mezinárodní vesmírnou stanici poprvé vynesla člověka soukromá společnost (SpaceX Crew Dragon / USA).
  3. NASA se podařilo obnovit spojení se sondou Voyager 2, jehož mise započala 20. srpna 1977 a v současné době je 18,7 miliard kilometrů od Země, mimo zónu vlivu Slunce.
  4. V rámci mise Hayabusa 2 se podařilo na Zemi dovést vzorky asteroidu Ryugu (JAXA / Japonsko).

OBLAST PŘÍRODY, ZVÍŘAT A EKOLOGIE

1. Po 10 letech se začaly pářit pandy velké Ying Ying a Le Le v Ocean Park / Hongkong
  2. Galapážský želvák Diego, druh jinak ohrožený vyhynutím, získal svobodu. V rámci záchranného programu má podíl na obnově 40 % populace želvy sloní ostrova. Je mu 100 let a vypuštěn byl na ostrově Espaňola.
  3. S poklesem dopravy se do Hongkongské zátoky vrátili růžoví delfíni. Dle WWF jich žije nyní jen asi 2000 – na hranici přežití druhu.
  4. Počet ohrožených iberských rysů se letos zvýšil o 23 %. Počet kusů narostl z 94 zvířat v roce 2002 na téměř 900.
  5. Stavy některých druhů se ukázaly lepší, než se zdálo. Bércoun somálský, považovaný za vyhynulého byl znovu objeven. Stavy ohrožených Nosorožců černých (dvourohých) se pomalu zvyšují, i když je stále ohrožen.
  6. Slonů v Keni je 2x více než před 30 lety
  7. Egypt zakázal týrání zvířat. To se velmi často dělo v rámci turistického ruchu v blízkosti archeologických nalezišť.
  8. V České republice byla zakázána drezura zvířat z volné přírody + jejich dovoz a množení za tímto účelem
  9. Rodina Irwinových zachránila před požáry 90 000 zvířat. Rodina provozuje útulek / nemocnici pro divoká zvířata.
  10. Na svobodu byly puštěny dvě velryby Beluga držené v Číně.
  11. Čína zakázala konzumaci luskounů (v návaznosti na podezření, že souvisí se zdroji nákazy SARS-CoV-2).
  12. Podařilo se vypustit 120 delfínů, kteří uvázli na Srí Lance
    27. Do Rýna bylo vypuštěno 5 000 úhořů zabavených celníky na frankfurtském letišti, kde je objevili ukryté v zavazadlech
  13. Pes Aki na frankfurtském letišti vyčmuchal nepřiznané peníze celkem ve výši 247 280 EUR
  14. Dle studie Nature 580, 39–51 (2020) by bylo možné obnovit za 30 let 50-90 % diverzity mořských ekosystémů.
  15. Obnovitelná elektřina poprvé v Evropě předstihla vyráběnou z fosilních zdrojů Evropě. V polovině roku to bylo 40 % vs 34%.
  16. Ovzduší se v Indii zlepšilo na tolik, že poprvé bylo možné zahlédnout štíty Himalájí ze státu Paňdžáb, odkud nikdy viditelné nebyly.
  17. Druhý největší znečišťovatel planety přišel o klimatického skeptika ve svém vedení. Ano – jedná se o americké volby.
  18. Moře v okolí Benátek a v Benátkách samotných se vyčistilo natolik, že bylo možné v něm opět natáčet podmořský život, a to včetně centra města.
  19. Mnohá města zaznamenala zvýšený zájem o cyklistiku. Dle Vélo & Territoires se po otevření karantén zájem zvedl ve Francii o 32 % a v Paříži o 72 %.
  20. Německá vláda uzákonila omezení světelného smogu. Motivací je mimo jiné chránit hmyz, který v posledních letech začal mizet v překvapivém množství.
  21. V Paříži byla otevřena největší městská farma o rozloze 14 000 m2 na střeše haly 6 na výstavišti jihovýchodně od Porte de Versailles.
  22. Lucembursko jako první v EU zcela zakázalo použití glykofosátů.
  23. Francie pozastavila možnost lovu ptáků na lepidlo umístěné na stromech a keřích.
  24. Tým australských hasičů zachránil háj se vzácnými Wollemiemi vznešenými. Takzvané „dinosauří stromy“ mohou být až 100 000 let staré a je jich ve volné přírodě na celém světě méně než 200 kusů
  25. Madagaskar vysadí 60 milionů stromů. Na Madagaskaru od roku 1940 ubylo přibližně 40 % lesních ploch. Tím bude plněn slib prezidenta: Make Madagascar green again
  26. 2000 let stará semena datlovníku nalezená ve staré pevnosti z doby vlády krále Heroda Velikého vyklíčila. Semena tehdejších datlovníků byla o 30 % větší než semena dnešních datlovníků (Science Advances, DOI: 10.1126/sciadv.aax0384).
  27. Dublinská pošta se stala první na světě s nulovými emisemi.
  28. Švédsko uzavřelo svoji poslední uhelnou elektrárnu – o rok dřív, než byl plán
  29. 60 % automobilů prodávaných v Norsku je elektrických. Dalších 25 % jsou hybridy. Před pěti lety bylo elektrických jedno z deseti.
  30. Macron navrhl, aby se uskutečnilo referendum k zahrnutí záruk zachování biologické rozmanitosti, životního prostředí a boje proti změně klimatu do francouzské ústavy.
  31. Vítězkou Projektu Dyson Awards se stala 23letá Lucy Hughesová, studentka univerzity v Sussexu, za MarinaTex – plastový obal vyrobený z proteinu z šupin ryb a mořských řas rozložitelný za 1,5 týdne. Vypadá jako normální plastový sáček.
  32. Podařilo se vytvořit enzym, který zajistí likvidaci plastu za několik hodin (Renewable Resources and Enabling Sciences Center, National Renewable Energy Laboratory / pnas.2006753117).
    48. Podařilo se vyrobit první kompostovatelné rybářské sítě a otestovat je. Realizaci prototypů zajistily společnosti Seabird a Nautique Conseil / Francie.
  33. Vynález baterie, která se nezahřívá a může poskytnout až o 50 % více energie než současné baterie (Deakin university / Austrálie).
  34. Airbus představil tři koncepty letadel na vodíkový pohon. Komerční letadlo s nulovými emisemi plánuje na rok 2035 (Francie).

OBLAST DISKRIMINACE

1. Sudán přijal zákon proti mrzačení žen.
  2. Manželství mezi osobami stejného pohlaví uzákoněno v Severním Irsku a Kostarice.
  3. Německo u mladistvých a částečně Kanada zakázaly zákonem konverzní terapie homosexuality.
  4. Kamala Harris je první viceprezidentkou USA.
  5. Marie Cau byla zvolena v květnu v Tilloy-lez-Marchiennes / Francie. Je tak prvním transgender starostou. Lidi zvolili program, nikoliv předsudky.
  6. Skotsko poskytne všem ženám menstruační potřeby zdarma.
  7. Velká Británie poskytuje v rámci programu Rail to Refuge bezplatnou dopravu obětem domácího násilí.
  8. Indie zavedla rovnost mužů a žen v armádě.
  9. Francie prodloužila otcovskou dovolenou při narození dítěte z 11 na 28 dní.
  10. Victor J. Glover Jr. se stal prvním Afroameričanem na Mezinárodní vesmírné stanici.
  11. NASA na Mezinárodní vesmírnou stanici nainstalovala novou toaletu. Úpravy záchodu byly provedeny především na základě ohlasů od astronautek. ISS recykluje 90 % vody. Astronautka Jessica Meirová to glosovala: „Dnešní káva je i zítřejší kávou.“
  12. Brazilská fotbalová konfederace bude dávat stejné bonusy a denní příspěvky ženám i mužům.

OBLAST DIPLOMACIE

1. Francie oznámila, že její poslední rukojmí byl propuštěn. Byla jí Sophie Pétronin, několik let držená v Sahelu.
  2. Zástupci Spojených arabských emirátů a Bahrajnu podepsali v Bílém domě s Izraelem dohody o navázání plnohodnotných diplomatických vztahů. Spolu se SAE se stal po 4 arabskou zemí, která se rozhodla k podobnému kroku v roce 2020. Předchozí dohody s Jordánském a Egyptem se datují do roku 1994 a 1979.
  3. Nobelovu cenu za úsilí proti hladu a zlepšování podmínek v oblastech zasažených konflikty získal Světový potravinový program.
  4. 27 členských států EU se bylo schopno sjednotit ohledně objednávek vakcín proti covid-19.
  5. Obyvatelé Chile se v referendu vyslovili pro změnu ústavy, aby nahradili tu, která pocházela ještě z doby Pinocheta.

OBLAST EKONOMIE

1. Amsterdam chce odkoupit dluhy obyvatel ve věku 18-34 let s tím, že by je převzal na sebe a přeměnil na půjčky.
  2. Ke vzdálené práci z domova se rozhodlo 5 milionů Francouzů (z 67 mil. populace), 9 % uvedlo, že by v 100% práci z domova chtěli pokračovat nadále.
  3. Automobilky se zapojily do boje proti covid. Mimo jiné výrobou nebo poskytnutím respirátorů, zdravotnických prostředků, roušek, štítů, darů atd. Aston Martin / štíty, BMW / Roušky a rukavice, Daimler / roušky, Ferrari FCA / dar 10 milionů EUR, Brod / respirátory, General Motors / respirátory, Jaguar Land-Rover / 160 vozidel zdravotnickým organizacím, Lamborghini / roušky, štíty, Porsche / 5 mil EUR lidem v nouzi, 200 tis EUR potravinové dary, Skupina PSA / roušky, 300 vozidel zdravotníkům, podpora výroby respirátorů, Renault / roušky, ochranné obleky atd. (Seat, Tesla, Volkswagen …)
  4. Velikost globální ekonomiky se za 30 let zdvojnásobila. Je možné, že kvůli pandemii v roce 2020 poklesne o 4 %; míra chudoby však bude i nadále třetinová oproti úrovni v roce 1990.
  5. V USA se zvyšuje počet generálních ředitelek v TOP500. Aktuálně 40.

OBLAST KULTURA, ZÁBAVY A ŽIVOTA

1. George RR Martin doufá, že vydá nový díl „Hry o trůny“.
  2. Rostoucí možnosti virtuální návštěvy výstav a muzeí, živé koncerty na sociálních sítích atd.
  3. Bob Dylan vydává nevydanou 17minutovou skladbu, první po 8 letech.
  4. Maďarský Danubia Orchestra v Budapešti umožňuje neslyšícím dotknout se nástrojů, aby cítili hudbu hmatem. Jednalo se o zvláštní koncerty Beethovenovy 5. symfonie.
  5. V průběhu karantény 25 % Francouzů četlo (tištěnou nebo digitální) knihu, 39 % několikrát týdně. Celkově četlo knihy 64 % Francouzů.
  6. Velká francouzská kuchařská esa se začala dělit o své recepty a malá kuchařská tajemství: Cyril Lignac, Anne-Sophie Pic, Christophe Michalak, Hélène Darroze, Jean-François Trap a další.
  7. Zdá se, že zejména v oblasti Bordeaux a na Korsice se urodila výjimečná vína a pro vinařství by tak mohl být rok 2020 aspoň v něčem pozitivním výjimečný.
  8. Google assistent umožňuje najít hudbu jejím „přebroukáním“.

MALÁ I VELKÁ GESTA

1. Britský 99letý kapitán Moore vybral pro zdravotníky přes 13 milionů liber. Stokrát přešel zahradu. Při jeho stém přechodu stála na jeho zahradě čestná stráž britské armády. Zdravotnický personál NHS mu pomohl při léčbě rakoviny a zlomené kyčle a vyhlášenou sbírkou jim chtěl poděkovat.
  2. Američan Georges Ahearn zachránil 4000 tun zeleniny tím, že ji sesbíral od farmářů a předal Potravinové bance. Ti by ji jinak museli následkem pandemie vyhodit.
  3. Barcelonská opera Liceu odehrála koncert tichému publiku složeného z bezmála 2300 pokojových rostlin. Příroda zabrala místo, které jsme jí sebrali. Představení bylo vysíláno i online a rostliny po něm rozdány zdravotníkům. Opera chtěla poukázat na těžkosti a novotu doby po koronaviru a podpořit hodnoty umění, hudby a přírody.
  4. Množství humoru, memů a výzev, které zaplavily sociální sítě v průběhu hlavně první vlny, aby tak ulehčili v bezprecedentním období.
  5. Country zpěvačka Dolly Parton věnovala 1 milion dolarů na výzkum vakcín.
  6. Hráč Cleveland Cavaliers Kevin Love věnoval 100 000 dolarů na finanční podporu pracovníků stadionu uprostřed pozastavení NBA.
  7. Majitelka velkoobchodu s květinami Murielle Marcenac Fleurs (Francie), která přišla o odbyt, se zaměstnanci objeli nemocnice v širokém okolí a za okny aut, které tam zaparkovali lékaři a zdrv. personál nechala každému jednu kytici. Rozvezli 400 kytic. Takových příběhů jsou spousty.

SKVĚLÉ PŘÍBĚHY

1. Záchrana Kevina Escoffiera jeho soupeřem Jean Le Cam v noci z 30. listopadu na 1. prosince v rámci soutěže Vendée Globe, nonstop závodu osamělých jachtařů kolem světa na lodích třídy IMOCA.
  2. Příběh Kamal Singha, prvního Inda přijatého do Anglické národní baletní školy díky crowdfundingové kampani.
  3. Příběh 11letého Nigerijce Anthonyho Mmesoma Madu, který začal na Instagramu a skončil stipendiem ke studium ve Spojených státech na American Ballet Theatre.
  4. Metro, které vykolejilo u stanice De Akkers v Spijkenisse v Nizozemí, jehož vůz se téměř zázrakem zachránil na obrovské soše představující ocas velryby.
  5. Indonésan Ervan Wahyu Anjasworo, unesený v 5 letech na ulici, který našel svoji rodinu po 11 letech díky Google Maps.
  6. 11letý Pákistánec Nadub Gill, který byl schopen za jednu minutu správně odpovědět na 196 otázek k násobení a dělení.
  7. Giuseppe Paternò, nejstarší italský absolvent ve věku 96 let, který absolvoval na univerzitě v Palermu. Kvůli karanténě musel složit, ač IT není jeho silnou stránkou, některé zkoušky online.
  8. Pětiletá irská dívka Priya, která zachránila svoji maminku při mrtvici tak, že přes FaceTime zavolala jejímu otci a vysvětlila a ukázala mu co se stalo. Blízko žijícím příbuzným se tak podařilo včas zpřístupnit dům záchranářům.
  9. Jasmine a její matka Cynthia Kudji, které absolvovaly na Louisianské státní univerzitě ve stejný den. Obě původem z Nigeru.
  10. Hélène Françoisová z Francie, která po vlastních nohou odešla za potlesku personálu ve 103 letech z nemocnice, kde byla 3 měsíce hospitalizovaná na covid-19.
  11. Australan, který v 91 letech přežil pád svého padákového kluzáku na mořský útes. Dle NSW ambulance utrpěl jen pár modřin.
  12. Sestra zachránila tři novorozence před výbuchem v Bejrútu.
  13. George, který se narodil přesně v okamžiku, kdy výbuch v bejrútském přístavu jeho porodnici změnil v hromadu suti. A přežil.