Chování státní úředníků a politiků k občanům dosáhlo úrovně, kdy nám nezbývá než jim vysvětlit elementární základy slušného chování.
Pravidlo č. 1 – Práva a povinnosti musí být rovnocené
Přístup politiků a úřadů ke svým povinnostem vystihuje tento tweet ministra financí:
Starostové, pokud obec svým jménem na svůj účet provozuje hospodu a příjmy plynou obci, tržby se nemusí evidovat 😎
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) December 8, 2016
Stát si u velké části povinnosti stanovuje sám pro sebe vyjímku či neobvykle velkou dobu na splnění. Ať již je to EET (netýká se státu, územního samosprávného celku,příspěvkové organizace,..), u Registru smluv má stát 1 rok zkušebního provozu bez sankcí (srovnej s 0 dní provozu bez sankcí u kontrolního hlášení k DPH či 1 měsíc u EET)
Stát si při vyřizování stížností může svévolně prodloužit lhůtu 30 dnů na odpověď, zatímco podnikatel má u DPH lhůtu 5 dní bez možnosti prodloužení.
Takový příkladů najdeme stovky a je nutné aktivně pracovat na jejich odstranění.
Pravidlo č. 2 – Občan je zákazník
Úřady a úředníci jsou zde pro občany, nikoliv opačně. Občan či podnikatel jsou zákazníky úřadů.
Cílem úřadů musí být snížení zátěže pro občany a podnikatele, nikoliv zjednodušení práce úřadů bez ohledu zákazníka.
Pravidlo č.3 – Občan je zákazník se silným mandátem
Občan je povinnen platit daně. Daně jsou společným, do určité míry solidárním společným příspěvkem na provoz státu. Stát dostává peníze předem, bez specifického určení k čemu mají být využity. Je základním právem občana mít kontrolu nad tím, zda je s těmito společnými penězi nakládáno účelně a efektivně.
Tyto peníze nevlastní úředník ani úřad, tyto peníze byly úřadu poskytnuty občanem, aby je úřad použil pro stanovený účel. Proto má občan velmi silný mandát být ve vztahu k úřadům jako zákazník, jako dohlížitel a jako hodnotitel.
Občan a podnikatel má právo
- od úřadu požadovat kvalitní službu za čas;
- komfortní a jednoduchý způsob, jak splnit povinnosti vůči úřadu;
- hodnotit úřad a žádat nápravu;
- znát náklady a příjmy úřadů a způsob nakládání s prostředky úřadu;
- znát způsob nakládání s daty úřadu a výstupy z těchto dat získaných