Drobnou inovací, která může zlepšit život půl miliónu lidem ročně, je elektronická žádost o občanský průkaz.
Posledních “sto let” funguje žádání o průkaz tak, že sám občan si musí hlídat konec platnosti průkazu, následně vyplnit žádosti, nechat se na úřadu vyfotografovat, pohlídat si dobu vystavení nového průkazu a osobně si ho vyzvednout. Opravdu to takto musí fungovat i dalších sto let?
Několik změn by stačilo k zásadnímu vylepšení celého zážitku z tohoto úkonu. Důležitý je proaktivní přístup státu. Začnu u upozornění o konci platnosti dokladu (formou SMS, e-mailu, datové schránky aj.). Upozornění by mělo být opakované a výzvy by měly chodit alespoň půl roku před koncem platnosti, poté se stupňující se intenzitou až k poslednímu dni vypršení platnosti (14 dní, týden, tři dny, konečný den). Pokud občan tyto výzvy nevyslyší, stát opakovaně pošle upozornění o neplatnosti průkazu.
Další “drobnou změnou” je zrušení neustálého fotografování na všechny druhy průkazů. Stát má díky ostatním dokladům (řidičský průkaz, pas atd.) uložené fotografie občanů, které jsou ve většině případů aktuální, typicky maximálně 5 let staré. Tyto fotografie může stát využít z databáze a žádost o občanský průkaz může proběhnout zcela automaticky pomocí stisknutí tlačítka na Portálu občana. V případě, že je fotografie nezbytná (a to čas od času opravdu je, aby nedocházelo k podvodům), navštíví občan úřad osobně.
Krokem k výraznému zjednodušení by bylo oproštění se nejen od fyzického žádání o průkaz, ale také jeho vyzvedávání. Stát využívá na zasílání důležitých dokumentů službu doporučených dopisů a dopisů do vlastních rukou České pošty. Proč by takto nemohl posílat i občanský průkaz? Občan by neměl suplovat služby státní České pošty. Ano, jde o důležitý doklad. Okamžitě po obdržení informace od České pošty, že byla zásilka převzata, stát pošle občanovi zprávu o doručení. S možností nahlásit, že OP doručen nebyl. Křížová kontrola. V ideálním případě by tak nový občanský průkaz občan dostal bez jediné návštěvy úřadu.
V souvislosti s návštěvou úřadu navrhujeme další změnu, ke které se v dalších dílech vrátíme, a tou je objednání se na návštěvu úředníka. Obzvláště u žádostí o OP, jejichž vyřizování trvá u většiny lidí podobnou dobu. Občan by se k úředníkovi objednal na konkrétní čas a nemusel by čekat zcela zbytečné dvě hodiny ve frontě.