Nápověda jak vyhledávat

Elektroauta a státní správa

elektroauta státní správa

V našich posledních dvou newsletterech jsme otevřeli hned dvě témata, kterých se elektromobilita těšně dotýká. Elektroauta ve státní správě a také téma autonomního řízení a přípravy zákona Ministerstvem dopravy.

Elektroauta nakupovaná státní správou

Jak jistě víte, na Hlídači Smluv najdete všechny smlouvy uzavírané mezi státními organizacemi a úřady, které hospodaří s veřejnými penězi, a dodavateli služeb a zboží.

Pokud se zaměříme na nákupy elektroaut, aktivní v nákupech byla Městská policie Tábor, která si pořídila policejní Teslu Y za 1,3 milionu korun. Nejsou ale zdaleka první ani jediní.

elektroauto tesla Y

Policie ČR si již před 4 lety koupila 38 elektromobilů Hyundai Ioniq pro místní oddělení v Praze. Jejich celková hodnota činila zhruba 30,6 mil. korun. Teslu 3 si koupil třeba Chevak Cheb, dvě Tesly Model Y Česká zemědělská univerzita a pro Peugeot e208 se rozhodlo Město Hranice.

Nákup elektroaut pojalo ve velkém Ministerstvo financí na podzim 2011, kdy uzavřelo rámcovou smlouvu na Centrální nákup 120 osobních vozidel od Hyundai Motor Czech. Vozy si mezi sebe rozdělilo:

  • Ministerstvo dopravy (až 96 ks, 36 pro ŘSD a 60 pro Správu železnic),
  • Ministerstvo financí (až 12 ks)
  • a další.

Čísla prodejů elektroaut v EU

Zkuste si aktuální vývoj podložit také nějakými čísly. V roce 2023 došlo ve všech 27 členských státech EU k výraznému nárůstu nákupů elektrických automobilů a dodávek. Elektroauta tvořila 22,7 % všech nově registrovaných osobních vozidel a 7,7 % nových dodávek. Celkem bylo v roce 2023 registrováno 2,4 milionu nových elektrických aut, což je více než 2 miliony v roce 2022.

Počet registrací nových bateriově elektrických aut vzrostl o 37 %, zatímco plug-in hybridní automobily zaznamenaly pokles o téměř 4 %. V roce 2023 bylo také registrováno 91 000 nových elektrických dodávek, přičemž většina z nich byla poháněná elektrickou energií z baterií. Zdroj dat.

Elektroauta tvořila 22,7 % všech nově registrovaných osobních vozidel a 7,7 % nových dodávek.

Elektro auta prodej Evropa

Stát by se i v případě elektroaut měl chovat jako dobrý hospodář

K novému trendu jsme požádali o odborný názor Ondřeje Charváta, redaktora HN, X: „Stát, potažmo kraj, by se měl chovat jako dobrý hospodář a přesně s touto premisou by měl vstupovat i do rozhodování o vozových parcích jeho institucí nebo organizací. Provoz služebních elektroaut včetně servisu pro něj proto může být výhodnější než aut se spalovacími motory (v závislosti na aktuální ceně paliv), ideálně v kombinaci nabíjení baterie z „domácích zdrojů“ a nejlépe v budově, která si alespoň část elektřiny vyrábí z vlastních solárních panelů.“

Stát, potažmo kraj, by se měl chovat jako dobrý hospodář

„Samozřejmě záleží, pro jaké účely elektroauto zaměstnanec využívá. Dnešní elektroauta už mají slušné dojezdy, takže si nemyslím, že by dojezd představoval například pro pracovníky na krajích (potažmo obcích) nějaký problém. Většina služebních cest je jistě na kratší vzdálenosti, které se zvládnou bez nutnosti nabíjení. Stále odrazujícím faktorem nicméně může být vyšší pořizovací cena v návaznosti na limitující obecní (případně krajské) rozpočty. Tu si některé obce/kraje mohly ponížit díky dotaci z evropských peněz (NPO).“

„Otázkou je, zda stát ještě nějakou formu podpory pro samosprávné celky, potažmo své organizace, přichystá. Velmi vhodná mi elektroauta přijdou například pro provoz u městské policie, sociální a zdravotní služby, které dojíždí za pacienty nebo seniory nebo LUV pro technické služby měst, krajů nebo obcí, kdy se vozy mohou v klidu dobíjet přes noc. Když se podívám do státního podnikání, tak velký smysl mi například dávají v užití pro rozvážku České pošty.“

„Hlavní úkol státu podle mého ale není v pořizování elektroaut pro státní úředníky, ale především ve výstavbě dobíjecí stanice, především rychlých nabíječek. Síť už se zahušťuje, nicméně stále jsou místa, která jsou na české mapě prázdná. I zhuštěná infrastruktura u menších obcích v následujících letech pomůže rozvoji elektromobility v Česku více, než fakt, jestli ministr financí jezdí autem na benzín nebo elektřinu“, dodal Ondřej Charvát.