Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (zkráceně OECD z Organisation for Economic Co-operation and Development) se mimo jiné věnuje analýzám a doporučením v oblasti e-governmentu. Z porovnání nejlepších zkušeností a přístupů z členských zemín OECD vznikl manuál, sada doporučení pro státní strategii v oblasti e-governmentu – OECD Digital Government Toolkit.
OECD Digital Government Toolkit
Manuál je postavený na 12 principech, které podporují rozvoj a zavádění vládních digitálních strategií, které přibližují úřady blíž k občanům a firmám. Zároveň také ukázkové a nejlepší příklady z jednotlivých zemí OECD pro každý princip.
12 principů
1. Otevřenost, transparentnost a úplnost
Příchod digitálních technologií poskytuje příležitosti k posílení transparentnosti vlády a umožňuje nové a snadnější způsoby zapojení veřejnosti do rozhodování státu.
Očekávané přínosy otevřenosti a transparentnosti:
- Řádná správa věcí veřejných
- Lepší služby a politika
- Pružnější, efektivnější a pohodlnější zapojení veřejnosti
- Větší důvěra ve vládu
- Sociální blahobyt a inkluzivní politické výsledky
- Hospodářský růst
2. Zapojení a účast odborných institucí a veřejnosti na tvorbě politik a poskytování služeb
Klíčové problémy
- Veřejný sektor dnes reaguje na rostoucí požadavky na kvalitnější veřejné služby i přes napjaté rozpočty
- Spolupráce s občany a dalšími neinstitucionálními zúčastněnými stranami je jedním z nejlepších způsobů, jak mohou vlády reagovat na dnešní tvrdé kompromisy
- Vlády berou více společných přístupů k tvorbě politik a poskytování služeb
- Vládní agentury přijímají závazné normy a doporučené pokyny, aby zajistily začlenění a převzetí při navrhování webových stránek a online služeb.
- Vytvářet komplexní modely řízení
- Lépe porozumět vyvíjejícím se potřebám občanů
- Využívat informace, nápady a zdroje držené mimo veřejný sektor
- Nižší náklady a administrativní zátěž
- Zlepšit vládní výsledky
- Podporovat návrh a vznik služeb vzniklých z potřeb občanů
3. Rozhodování řízené daty jako standard ve veřejném sektoru
Obrovské množství dat generované státním sektorem vyžaduje přijetí strategického přístupu k jejich. Jedinou cestou je usnadnění přístupu veřejnosti k datům a zvýšení znalosti a využívání těchto dat veřejností a soukromou sférou. Klíčovým pojmem jsou open data.
- Data jsou státní správou stále více uznávána jako strategická výhoda.
- ICT exponenciálně zvýšilo schopnost vyrábět, ukládat, zpracovávat a sdílet obrovské množství dat.
- Jak využít těchto informací k posílení schopnosti veřejného sektoru pro správná rozhodnutí a poskytování kvalitních služeb.
- Vytvoření kultury rozhodování státní správy na základě dat.
Pro plné využítí dat veřejností by vlády měly:
- Lépe využívat digitální technologie a analýzu dat k pochopení společenských potřeb.
- Doplnit povinnost práce s daty do standardů práce.
- Zajistit zodpovědné a konzistentní využívání údajů užitečných pro občany, být transparetní a posilovat tak důvěru veřejnosti.
- Rozvíjet a posilovat kulturu rozhodování státní správy na základě na dat, předvídat díky nim nové potřeby a trendy, pochopit stávající procesy a odpovědně tak zajistit jejich další rozvoj.
4. Ochrana soukromí a zajištění bezpečnosti
Zajištění ochrany soukromí a bezpečnosti je zásadní pro zachování důvěry ve vládní instituce a podporu většího kontaktu veřejnosti s vládou prostřednictvím digitálních kanálů.
Klíčové problémy
- Zajišťování vedení a nastavení správních procesů, které najdou a nastaví rovnováhu mezi otevřeností a angažovaností a odpovídající úrovní ochrany a bezpečnosti soukromí.
- Řízený přístup k rizikům a bezpečnostním incidentům.
- Měření výkonnosti.
- Analýza důsledků narušení bezpečnosti.
Další principy popíšeme v následujících dílech.