K-Index (index klíčových rizik) jsme poprvé představili 15. září 2020. Slouží ke kontrole a hodnocení úřadů a institucí, jak hospodárně a transparentně nakládají s veřejnými prostředky. Pomocí dat z Registru smluv umí K–Index co nejpřesněji identifikovat riziková místa a kritické oblasti.
Nejčastěji pokládané otázky a připomínky související s K-Indexem:
Jde jednoznačně o chybně zadané smlouvy do registru smluv, v rozporu s metodikou. Zjednodušeně, dodatky mají mít uvedenu rozdílovou cenu, nikoliv cenu celkovou. Je to popsané ve všech metodických dokumentech, nejstručněji a zcela jednoznačně zde: https://www.mvcr.cz/soubor/tabulka-vyplnovani-metadat.aspx
Zde se projevuje dlouhodobá nekoncepčnost Registru smluv, na kterou my, organizace Hlídač státu, spolu s dalšími subjekty upozorňujeme od roku 2016. Opakovaně žádáme Ministerstvo vnitra, provozovatele Registru smluv, aby se rozlišovaly smlouvy s utajenou cenou (dle zákona) a smlouvy s hodnotou ceny 0. Ministerstvo vnitra zavedlo tuto změnu nepovinně až po 1.12.2020. Z toho důvodu K-Index nedokáže odlišit smlouvy s nulovou hodnotou (které však v Registru smluv nemusí být uveřejněny) a smlouvy s utajenou cenou (a hodnotou plnění vyšší než 50.000 Kč, které v Registru smluv být musí). Analýzou smluv jsme zjistili, že 18 % smluv neuvádí cenu na základě zákona (převážně s odkazem na obchodní tajemství). Smluv s nulovou hodnotou plnění je z nich méně než 10 %, tedy malý zlomek. Pracujeme dále trpělivě s Ministerstvem vnitra na úpravě Registru smluv alespoň v této základní věci a rozlišení smluv se skrytou cenou a nulovou hodnotou.
Velké zakázky mají na K-Index přesně takto popisovaný vliv. K-Index nehodnotí, jak se zakázka soutěžila, ale zda malé množství dodavatelů dostává větší část rozpočtu. A u podobných zakázek bývá obvyklé, že velká část rozpočtu jde za jednou či dvěma zakázkami s jedním dodavatelem. Korupční riziko velkého kontraktu pouze s jednou firmou je zřejmé, ale to neznamená, že ke korupci dochází. Jsou situace, kdy kontrakt nejde uzavřít jinak, to však na míře možného rizika nic nemění.
Uzavření smlouvy s takovým subjektem K-Index nehodnotí jako pochybení, ale identifikuje potenciální riziko. Pokud sponzor politických subjektů nebo politik navazuje obchodní vztahy s veřejnou správou nebo veřejnou správou vlastněnými společnostmi, je nutné takové vztahy zkoumat se zvýšenou pozorností, zda nejde o účelové vztahy, a zda sponzorství nemělo vliv na uzavření smluvního vztahu. Čím vyšší je procento takto uzavřených smluv, tím roste riziko korupčního chování.
Vzniká riziko závislosti na dodavateli (vendor-lock), vyšší neefektivity (zvýšených nákladů) a roste riziko korupce. Koncentraci zakázek K-Index hodnotí souhrnně i zvlášť po oborech a je všeobecně známo, jak komplikované situace přináší koncentrace velkých zakázek v IT, právních zakázkách a v oblasti Telco. Manuály dobré praxe uvádí: „Elementárním postupem pro prevenci korupce a kartelových dohod je zamezení koncentrace klíčových dodávek do rukou úzkého okruhu dodavatelů “. (OECD (2009), str. 35, http://www.oecd.org/gov/ethics/48994520.pdf a Metodika Z-Indexu).
Pokud opravíte chybně zadané smlouvy, K-Index se sám od sebe nepřepočítá. Na stránce s detailem vašeho K-Indexu je tlačítko, pomocí kterého o přepočet můžete požádat. Během několika dní K-Index pro vaší organizaci přepočítáme. Předchozí hodnota K-Indexu je archivována a dostupná veřejnosti u detailu K-Indexu vaší organizace.
Ano, na stránce s detailem vašeho K-Indexu je tlačítko, pomocí kterého můžete o zveřejnění vašeho komentáře požádat. Vaši zprávu uveřejníme vedle hodnocení K-Indexu.
Metodika K-Indexu je zveřejněna na https://texty.hlidacstatu.cz/k-index-index-korupcniho-rizika-metodika/.