Útraty státu za reklamu 2017-2020

Stát Média Roční útraty Státu Za Reklamu

Server neovlivni.cz včera zveřejnil zprávu, ve které uvádí informace o tom, jak se vláda chystá podpořit média z veřejných peněz daňových poplatníků, tedy našich peněz. Podle prohlášení vlády je potřeba média podpořit, neboť v průběhu krize způsobené epidemií COVID přišly vydavatelské domy až o 70 % příjmů z inzerce. Rovněž došlo i na velké snížení prodeje tištěných médií. V důsledku toho v některých redakcích nastalo i propouštění nebo se sáhlo na výplaty.

Navrhovaná finanční podpora ve výši do 2 miliard Kč (v původním návrhu figurovala částka až 2,5 mld. Kč) by se dle vládního prohlášení měla rozdělit mezi jednotlivá média podle výše jejich tržeb. Znamená to, že malá nezávislá média by tak nejspíš ostrouhala, na rozdíl od velkých mediálních domů jako je Mafra a.s., Vltava Labe Media, a.s. či CZECH NEWS CENTER a.s..

Vláda se vyslovila, že kromě zmíněné finanční podpory chce médiím zajistit i práci – plánuje inzerovat, a to v celkové výši 2,3 mld. Kč (v původním plánu z 2,3 miliardy Kč má 1,1 mld. Kč dostat tisk, 0,7 mld. Kč televize, 0,3 mld. Kč rádio a 0,2 mld. Kč outdoor).

My jsme nyní analyzovali mediální smlouvy státu v Registru smluv. Zkoumali jsme, jak stát inzeruje a inzeroval v posledních několika letech, a to u nejrůznějších mediálních agentur, vydavatelských domů či celoplošných i regionálních televizí. Všechny výsledky jsme pro vás srovnali v tabulce.

Za nejrůznější inzerci, pronájmy reklamního prostoru či tvorbu informačních kampaní utratil stát v roce 2017 téměř 346 milionu Kč, v roce 2018 přes 322 milionu Kč a minulý rok se částka vyšplhala až na více než 521 milionu Kč. Letos stát nasypal do reklamy už více než 227 milionu Kč

 

 

 

Upozornění: provedli jsme rychlou analýzu podle smluvních stran a typů smluv, ručně jsme zkontrolovali kolem 120 největších smluv. Absolutní hodnoty utracených marketingových peněz v letech a zadavatelů tak nejsou na korunu přesné, mohou se lišit odhadem o max. 20 %.