Jak být úspěšným českým influencerem? Stačí, když si vezmete 1,93 milionu korun ze státních peněz. A za takovou částku můžete dosáhnout “až” na 20 tisíc sledujících. Nebudeme komentovat, zda se to vyplatilo, jestli je to morálně správné či se utracené peníze daly místo toho použít třeba na podporu lidí zasažených covidem a energetickou krizí… Vytvořili jsme pro vás malou analýzu všech 1023 instagramových příspěvků (od 1.září 2020 do konce listopadu 2021), na základě které si můžete názor udělat vy sami.
Bývalá ministryně Schillerová se netajila tím, že se ráda nechává fotit. Důkazem toho jsou i umělecká videa a fotografie typu “rozhovor s pávem”. Kdo by se nechtěl líbit a vylepšit prezentaci ministerstva. Možná by právě ale té doby ministryně financí mohla zvážit, zda je správné za tuto propagaci utratit 1,93 milionu ze státních peněz, obzvláště v ekonomicky složitém období.
Částka se skládala z platů a odměn kameramana a fotografa, podařilo se ji získat redakci Seznam zpráv na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Schillerová ji komentovala, že se podíleli na „multimediálním programu Ministerstva financí ČR“. Fotograf Šedivý nastoupil v lednu 2021, kameraman Konečný v září 2020. Oba skončili (na vlastní žádost) dva dny poté, co se Petr Fiala stal premiérem. „Byli profesionálové, byli to zaměstnanci tiskového odboru. A my všichni jsme se snažili, abychom prezentovali velice složitou materii Ministerstva financí. Rozpočet, státní záruky…“ vyjmenovala Schillerová v Otázkách Václava Moravce.
Pojďme se podívat na tu složitou materii. Přečetli jsme všech 1023 příspěvků na Instagramu A. Schillerové od 1.září 2020 do konce listopadu 2021 a rozdělili jsme je na příspěvky:
a) které se alespoň částečně věnovaly činnosti Ministerstva financí
b) na čistě soukromé příspěvky nesouvisející s agendou MF
c) na příspěvky o COVIDu
d) příspěvky, které se netýkaly agendy MF, ale souvisely s obecnými otázky vlády.
Soukromých příspěvků (b) jsme napočítali 476, týkajících se Ministerstva financí (a) 469, COVIDových (c) 42 a ostatních (d) 35. Soukromé příspěvky tak tvořily 46,6 %.
900 příspěvků bylo s fotkou, 123 obsahovalo video.
Před volbami je hlavní osobní kampaň
Zajímavý je pohled na časové rozložení příspěvků. Zatímco počet zpráv o Ministerstvu financí se v čase neměnil, množství soukromých příspěvků vždy rostlo před volbami (krajskými v říjnu 2020), a zejména parlamentními od srpna 2021 do října 2021.
Jistě se jedná o naprostou náhodu a ministerští fotografové se na místech setkání paní Schillerové s občany vyskytovali pouze náhodně a v době svého pracovního volna.
Data, data, data
Kategorizaci jednotlivých příspěvků, jak jsme je posoudili my, najdete v jednoduchém Google Sheetu, do druhé záložky jsme přidali i základní statistiky.
Kompletní zdrojová data celého instagramu Aleny Schillerové od roku 2016 si můžete stáhnout zde: JSON, Excel.
Instagram na jednom místě
Abyste mohli snadno posoudit informační, řemeslnou a uměleckou úroveň „prezentace velice složité materie Ministerstva financí”, zde máte jednotlivé příspěvky rozdělené podle kategorií. Příjemnou zábavu.
Alena Schillerová – osobní Instagram statusy
Alena Schillerová – Instagram statusy související s agendou Ministerstva financí
Alena Schillerová – Instagram statusy související s vládní agendou a COVID