Obtěžující marketingové hovory zná dnes už bohužel téměř každý, kdo má mobilní telefon. Nejde ale jen o to, že nás to neskutečně otravuje, ono je to i protizákonné. Více jsme se o tom rozepsali loni – https://texty.hlidacstatu.cz/ach-jo-uz-zase-volaji/. V článku jsme vás nabádali k podání stížnosti v případě, že se stanete obětí tahového hovoru. Tehdy jsme vám nabídli jen jednoduchou inforgrafiku. Ovšem dnes pro vás máme něco lepšího!
Připravili jsme pro vás užitečné nahrávátko hovoru a praktický formulář – https://www.hlidacstatu.cz/podani/nevyzadanyHovor. S jejich pomocí lze takový nevyžádaný hovor jednoduše nahlásit Českému telekomunikačnímu úřadu, který vaši stížnost pečlivě prošetří a volajícího, který porušuje platný zákon, potrestá.
A proč doporučujeme takový obtěžující hovor zaznamenat pomocí našeho nahrávátka? Protože váš mobilní telefon nemusí mít funkci nahrávání hovoru, nebo je pro telefonní hovory nepřístupná. Záznam hovoru mezi vámi a obtěžujícím volajícím v příloze vaší stížnosti, výrazně napomůže urychlit řízení a potrestat volajícího.
Jak na to?
- přijmout hovor na svém mobilním telefonu
- zapnout hlasitý odposlech na mobilním telefonu (ikonka reproduktoru)
- jít co nejblíže k mikrofonu vašeho počítače (a tam zůstat až do konce hovoru)
- kliknout na <link na naši aplikaci> a zapnout nahrávání kliknutím na červený box “ZAČÍT NAHRÁVAT”
- zeptat se volajícího na celé jméno firmy (klidně i opakovaně)
- zjistit jaký je účel hovoru (zda splňuje definici obtěžujícího marketingového hovoru)
- ukončit hovor
- kliknout na ukončení nahrávání (červený box se v průběhu nahrávání změní) na oranžový s textem “VYPNOUT NAHRÁVÁNÍ”
- pořízení snímku obrazovky s číslem a časem volajícího (nepovinné)
- vyplnění formuláře <link na naši aplikaci> (to můžete už v průběhu hovoru, pokud máte volné ruce)
- pečlivá kontrola údajů a klik na zelený box “VYGENEROVAT DOKUMENT SE STÍŽNOSTÍ”i
- stažení připravené nahrávky hovoru kliknutím na modrý box “STÁHNOUT ZÁZNAM HOVORU”
- uložení všech příloh
- kontrola všech příloh: (1) podání (2) nahrávka hovoru (3) snímek obrazovky
- odeslání na úřad (ČTÚ) e-mailem nebo datovou schránkou
Užitečné tipy
Celou naši aplikaci si uložte do oblíbených záložek ve vašem internetovém prohlížeči, ať ji máte vždy po ruce.
Aplikaci si v klidu nanečisto vyzkoušejte. Praktická zkouška vám napoví třeba to, kam položit svůj telefon se zapnutým hlasitým odposlechem, aby nahrávaný hovor váš mikrofon v počítači (notebooku nebo tabletu) dostatečně dobře zaznamenal.
Připravte se na samotný hovor a naučte se reagovat rychle a zřetelně. Nezapomínejte na to, že je potřeba zjistit KDO vám volá a PROČ.
Nejspíš nestihnete úplný začátek hovoru, ale to vůbec nevadí!
I v průběhu hovoru (když už nahráváte) se opakovaně ptejte na celé jméno firmy odkud je volající. Snažte se, aby volající sdělil název firmy zřetelně. Pokud vám název vůbec nic neříká a nikdy jste s dotyčnou firmou neměli nic společného, v klidu dál nahrávejte, abyste zjistili o co vlastně jde. Nabízejí vám speciální služby, nebo snad unikátní či levné zboží? Pak přesně splňují definici obtěžujícího marketingového hovoru (viz náš text).
Vodopád slov volajícího neváhejte brzdit. Žádejte opakování jakékoliv části hovoru. Vymluvit se můžete na okolní ruch, nebo že byl volající jednoduše moc rychlý a nestihli jste si nějaký údaj zapamatovat. Ostatně, tohle je běžná praxe i když se bavíte třeba s kolegy z práce nebo s příbuznými. I ti mohou drmolit nebo mít přízvuk, kterému hůře rozumíte.
Pokud už znáte jméno firmy a víte co nabízí, nemusíte za každou cenu v hovoru pokračovat. Určitě ale velmi zřetelně sdělte volajícímu, že si už nadále nepřejete být takovými telefonáty obtěžováni a že žádáte o vyřazení z jejich databáze. Pak také nezapomeňte ukončit nahrávání.
Po ukončení hovoru můžete také vyfotit obrazovku telefonu s číslem a časem volajícího funkcí screenshot/snímek obrazovky. Obrazovku s číslem a časem právě uskutečněného hovoru si také můžete vyvolat v historii hovorů vašeho telefonu.
Při vyplňování formuláře si neváhejte pomoci tím, že si přehrajete stažený záznam hovoru a pozapomenuté údaje si poslechem osvěžíte a v klidu zapíšete. Také se můžete podívat i na detaily, které najdete na pořízeném snímku obrazovky.
Při stahování si pro soubory zvolte místo v počítači, které snadno najdete a pak si před odesláním vše překontrolujte. V případě, že jste po stažení dokumentu se stížností našli chybu, vraťte se k formuláři, chybu opravte a vygenerujte dokumentu znovu.
Pak už si stačí jen zvolit cestu, kterou pošlete vaši kompletní stížnost se všemi přílohami na úřad. Vybrat si můžete mezi e-mailem nebo datovou schránkou.
V obou případech budete vše odesílat jako zprávu s přílohami. Ani na jednu z příloh nezapomeňte a raději si to odškrtněte s námi:
- dokument se stížností (veškeré údaje o hovoru, které jste zadali do formuláře – povinné)
- nahrávka hovoru (nepovinné, ale velmi výrazně zvýší šance na úspěch)
- snímek obrazovky s tel. číslem volajícího (nepovinné, ale jde o další důkaz o uskutečněném hovoru, který vaší stížnost podpoří)
Jak v předmětu e-mailu, tak i v předmětu datové zprávy uveďte o co se jedná. V tomto případě napište: Stížnost na nevyžádaný marketingový hovor.
Identifikátor datové schránky Českého telekomunikačního úřadu je a9qaats.
E-mailová adresa podatelny ČTÚ je podatelna@ctu.cz.
Po odeslání dá ČTÚ téměř okamžitě vědět, že vaši stížnost přijal a to zasláním automatické potvrzovací zprávy. Úřad by se pak k vaší stížnosti měl vyjádřit v obvyklé lhůtě pro správní řízení, která je 30 dní a to na adresu, kterou jste zvolili jako kontaktní (ze které jste podání odesílali).
Držíme palce!