Ach jo, už zase volají!

Poslední dobou, jako by se roztrhl pytel s nevyžádanými telefonáty od nejrůznějších obchodníků a především prodejců energií. A současná situace tomu bohužel napomáhá. 

Naštěstí už se lze účinně bránit, neboť od července 2022 platí dle zákona to, že vám smí za účelem marketingu volat jen ten, komu jste to výslovně dovolili (zákon č. 127/2005 Sb. – § 95 – 96). Znamená to, že i když je vaše telefonní číslo veřejně dostupné (je v účastnickém telefonním seznamu např. databáze 1188.cz), bez požádání a vašeho souhlasu vám nikdo nesmí volat s nabídkami zboží nebo služeb.

Kdy volající neporušuje zákon?

  1. Pokud volá s dotazníkem na výzkum veřejného mínění. V takovém případě volající nenabízí žádnou službu nebo zboží.
  2. Pokud volá někdo, od koho již nějakou službu nebo zboží odebíráte. Může vás takto kontaktovat třeba e-shop, kde jste si něco koupili, vaše banka s nabídkou výhodnějších nebo nových služeb a tak podobně. Tedy jde o volajícího, kterému jste informaci o svém telefonním čísle právě z těchto důvodů poskytli. Třeba tím, že jste v e-shopu zaškrtli příslušné políčko. Pokud je pro vás obtěžující i takový předem schválený telefonát, ve svém účtu u takové firmy můžete svůj dříve poskytnutý souhlas kdykoliv odvolat.

Na úvod ještě doplníme, že samozřejmě neexistuje žádná povinnost jakýkoliv telefonát přijmout nebo ho snad vydržet až do konce. (Šéfovi a manželce to ale určitě vezměte!) Vždy je ale dobré si zjistit, čí číslo se na displeji vašeho telefonu zobrazuje a teprve pak kliknout na zablokování. Zablokováním volajícího ale nezabráníte tomu, aby neobtěžoval kohokoliv dalšího (dědečka, kamarádku..) a případně z nich dokonce neprofitoval.

Na co po přijetí hovoru nezapomenout!

Když se rozhodnete telefonní hovor přijmout, mějte na paměti vše, co je potřeba zjistit, pro případné podání stížnosti u úřadů.

Seznam údajů pro podání stížnosti je následující:

  1. Nahrávka hovoru (pokud to váš telefon umožňuje – podívejte se na to třeba hned teď, ať jste včas připraveni)
  2. Přesný název firmy a jméno volajícího (do stížnosti napište ideálně i IČO firmy – podle názvu jej můžete najít např. u nás na Hlídači)
  3. Co bylo předmětem hovoru (jaké zboží nebo služby volající nabízel)
  4. Datum a čas hovoru (co možná nejpřesněji – zjistit to můžete v historii svého telefonu, do stížnosti můžete doplnit screenshot o uskutečněném hovoru)
  5. Telefonní čisla: volajícího a vaše (včetně jména vašeho operátora např. O2, T-mobile, Vodafone..) 

 

Kam se stížností?

Se stížnostmi se obracejte na jeden ze dvou úřadů, které se problematikou takových hovorů v České republice zabývají. Tím prvním je Český telekomunikační úřad a obrátit se na něj můžete, pokud je předmětem obtěžujícího hovoru nabídka služeb nebo zboží.

Postupy, návody a rady na webu Českého telekomunikačního úřadu:

Druhým úřadem je pak Úřad pro ochranu osobních údajů a obrátit se na něj můžete, pokud volající dostatečně nevysvětlil odkud má vaše číslo, nebo se domníváte, že v tomto bodě údaj zamlčuje nebo neodpovídá pravdivě – máte podezření na zneužití osobních údajů. 

Postupy, návody a rady na webu Úřadu pro ochranu osobních údajů:

Stručné shrnutí rad od obou zmíněných úřadů v infografice (pro tisk nebo sdílení):

Pár slov na závěr

  • Při nákupu zboží nebo služeb si vždy všímejte toho, k čemu všemu udělujete svým podpisem nebo zaškrtnutím políčka ve webovém formuláři souhlas. 
  • Své osobní údaje si pečlivě chraňte.
  • Pamatujte, že na webu (nebo osobně na přepážce či na prodejně) vašich dodavatelů služeb (plyn, elektřina apod.) či zboží (oblíbený e-shop) si můžete zvolit či změnit způsob, jak s vámi budou komunikovat. A pokud je pro vás telefonování otrava, změňte to třeba na e-mail nebo obyčejnou poštu.