V předchozích dílech textů o Digitálním česku jsem popisoval aktuální stav eGov a jeho porovnání se světem. Od tohoto dílu se budu věnovat konkrétním krokům, které musíme udělat, abychom se opět stali moderním, efektivním a progresivním státem.
3. dubna 2017 uveřejnil server Lupa zprávu „Data z rejstříku živnostníků už nepůjde zveřejnit, navrhuje ministerstvo průmyslu„. Ministerstvo průmyslu a obchodu si otevřený, veřejný rejstřík představuje tak, že o každý jednotlivý záznam v živnostenském rejstříku (který je ze zákona i podstaty veřejný) si musíte požádat, zaplatit 5 Kč a nesmět data dále zveřejnit. Odůvodnění je naprosto nesmyslné (prý ochrana osobních údajů, což u veřejného rejstříku je podivuhodné) a zákulisní zprávy říkají, že tímto směrem tlačí MPO dodavatel IT systému pro Živnostenský rejstřík, firma ICZ a.s.
Tento přístup nemá nic společného ani s eGovernmentem, ani s Open Daty. Je to tradiční úřednický přístup s cílem data uzavřít, izolovat a ztížit k nim přístup. Tento postoj – i přes pozitivní změny v roce 2016 – není zdaleka ojedinělý.
První co musíme vědomě změnit, je myšlení, způsob uvažování.
Je nutná naprostá změna myšlení a přístupu k otevřenosti státní správy
Elektronizace státní správy a její zefektivnění v praxi znamená její otevření, zjednodušení a zrovnoprávnění k přístupu k informacím pro občany a firmy.
Zopakujme si hlavní problémy dnešního eGov.
- Je decentralizovaný, nejednotný, roztříštěný.
- Je vytvořený primárně pro potřeby státních úředníků.
- Je extrémně neefektivní, drahý na vývoji i provozu.
- Neměří se spokojenost, efektivita ani výkon systémů a procesů.
- Dochází k minimálnímu sdílení dat, know-how a zdrojů mezi úřady.
- Meziresortní a stranická řevnivost blokuje rychlou změnu.
V druhém kroku musíme mít vizi.
Ne obecnou všeobjímající, obecnou a nesrozumitelný dokument, ale stručný popis
Vize Digitálního Česka
- co Digitální Česko je a čím má být;
- kdo je „zákazníkem“, pro koho má digitalizace sloužit;
- jaké mají být její přínosy;
- a jak poznáme, že se nám daří vizi naplňovat.
Zde je naše vize Digitálního Česka.
Digitální Česko
Digitální Česko je pojmenování moderního, digitálního, efektivního českého státu.
E-government, nebo-li digitální stát, neznamená digitalizaci stávajících agend. Jedná se o nový návrh agend tak, aby naplnily potřeby občanů s vědomím a využitím výhod digitálního prostředí.
Cíle Digitálního Česka
- zlepšení efektivity státní správy
- zvětšení občanské spokojenosti při kontaktu se státem
- snadný přístup k informacím podporující zodpovědné rozhodnutí
- úspora veřejných prostředků pro fungování státní a místní správy
- zjednodušení státních agend
Digitální Česko musí maximálně využít výhod digitálního prostředí. Obvyklý postup – zkopírování papírového procesu – musí být nahrazeno moderními prostředky.
Výhody digitálního prostředí
- nízká cena a vysoká časová efektivita obsluhy plynoucí z automatizace, úspor z rozsahu a škálovatelnosti obsluhy
- plné přizpůsobení se v čase i v místě, tedy možnost obsluhovat agendy “kdykoliv a kdekoliv”
- možnost poskytovat komplexní informace před, v průběhu i po skončení agendy
- propojení a využití dostupných datových zdrojů pro snadnější a rychlejší použití agendy
- měřitelnost výkonů i kvality
- předikovatelnost výsledků v čase
- dohledatelnost a kontrolovatelnost
- snížení chybovosti
- vyšší bezpečnost dat i infrastruktury
Nutné předpoklady na straně státu
- akceptace dlouhodobé vize digitalizace státu napříč úřady a majoritními politickými silami
- změna procesů zajišťující agendy
- minimálně nutná změna zákonů, vyhlášek a metodik umožňující a podporující digitalizaci agend
- proobčaský přístup
- pochopení občana jako klienta, zákazníka
- primární je uspokojení potřeb občana, nikoliv zjednodušení práce úředníka
- informační otevřenost
- agilní proces vývoje
- modulární vývoj menších celků
- přístup menších subjektů k vývoji, řízení, návrhu
- agilní projektové řízení
- centralizace vize, decentralizace procesů
- zpětné měření a vyhodnocení získaných dat
- méně restriktivní HR pravidla/politika v odborných oborech
- strukturální změna zaměstnanců z hlediska jejich odbornosti
Jaké jsou aktuální bariéry vzniku Digitálního Česka:
- malé vědomí potřebnosti digitálního znovuobrození a z toho plynoucí malá politická i veřejná podpora
- neexistující vize a z ní vycházející strategie
- rigidní řízení, rozplizlé pravomoci a zodpovědnosti
- nízká ochota k otevřenosti a průhlednosti
- nízká odborná znalost a ochota ke změně
- politická neochota a právní překážky snížení počtu zaměstnanců
- politická neochota a právní překážky k výměně zaměstnanců
- mnoho soupeřících priorit a úkolů, které tříští pozornost a oddalují výsledky
- nedostatečné financování
- obavy či výmluvy na bezpečnostní aspekty
- neexistence KPI a zpětného hodnocení přínosů agent
- nízké pochopení podstaty problému a potřeb řešení
- nedostatečná spolupráce a vůle po sdílení
- právní překážky
Základem správného rozhodování a poznání, že Digitální Česko plní svou roli, je měření úspěšnosti. Musíme si řící a průběžně upravovat a doplňovat Klíčové ukazatele výkonnosti a Kritéria úspěchu. A ta otevřeně měřit, zverějňovat a hodnotit bez ohledu na to výsledek
Klíčové ukazatele výkonnosti Digitálního Česka
- úspora finančních prostředků pro provoz státních agend na straně státu
- úspora finančních prostředků na straně občana
- spokojenost občanů při kontaktu se státem
- snížení doby kontaktu občana se státem
- růst ekonomiky postavené na otevřených datech
- zvýšení dostupnosti Internetu a počítačové gramotnosti
- snížení nákladu na vývoj IT
- snížení nákladů na provoz IT
- zvýšení přesnosti predikovatelnosti nákladů na vývoj a provoz IT
- snížení počtu státních zaměstnanců