Na nedávné konferenci Digitální Česko 2021 vystoupila ministryně financí Alena Schillerová. Pod rozkvetlými třešněmi se pochlubila, jaké skvělé digitalizační projekty nabízí občanům její ministerstvo financí. Jako jeden z ukázkových projektů uvedla přihlášení k paušální dani pro živnostníky. Jde o odvod státu, který v sobě zahrnuje platbu jak daně z příjmu, tak sociálního a zdravotního pojištění. Velkou výhodou je to, že živnostník už poté nemusí posílat daňové přiznání a přehledy pro pojišťovnu a OSSZ.
K tomu, aby živnostník mohl využívat paušální daň, musí splnit několik podmínek:
1. Základní je, že jde o živnostníka, k paušální dani se nemůže přihlásit s.r.o., akciovka ani neziskové organizace.
2. Druhou podmínkou je roční příjem je nižší než 1 000 000 Kč.
3.Poslední podmínkou je, že živnostník není plátcem DPH.
Pokud se živnostník rozhodne přihlásit k této dani, vyplní formulář na webu ministerstva financí, kde zadá své osobní údaje, údaje o sociálním a zdravotním pojištění a následně ho odešle příslušnému úřadu – např. datovou schránkou. To zní skvěle a jednoduše, že? Jak ale už asi tušíte, realita je trochu jiná.
V Hlídači jsme si chtěli vyzkoušet, jak tento systém funguje. Vyplnili jsme formulář na stránkách ministerstva financí, kde jsme zadali fiktivní jméno, fiktivní adresu, reálné IČO naší neziskové organizace (forma zapsaný ústav) a zcela cizí finanční úřad.
Asi vás nepřekvapí, že stát po vás chce 14 povinných (a dalších 15 nepovinných) údajů, z nichž 27 údajů o vás již ví z jiných databází), ale to není všem překvapením konec.
Očekávali jsme, že už pouze na základě toho, že právnická entita Hlídače státu se dle zákona nemůže v žádném případě přihlásit se k paušální dani, bude formulář ihned po odeslání zamítnut. Předpokládali jsme, že po elementární kontrole zadaných údajů systém vyhodnotí, že na daň nemáme nárok.
Jaké bylo překvapení, když nesmyslně vyplněný formulář odešel datovou schránkou zcela bez problému. Žádost byla přijata na cizí finanční úřad na severu Čech a dlouho se nic nedělo. Přibližně po měsíci volal náš příslušný finanční úřad na Praze-Východ řediteli Hlídač státu a ptal se na podrobnosti této žádosti: zda známe uvedenou fiktivní osobu, jaký k ní máme vztah a kde se žádost vzala. Vysvětlili jsme, že žádost byla odeslána omylem, osobu neznáme, zadaný úřad také nesedí a navíc – že se ani jako nezisková organizace nemůžeme přihlásit k paušální daně, protože na to nemáme za zákona nárok. Omluvili jsme se za způsobené komplikace a úředníkovi jsme řekli, ať žádost samozřejmě odmítnou.
Tím to ale neskončilo. Po dalším měsíci byl ředitel Hlídače státu Michal Bláha upozorněn na nedoplatek u finančního úřadu. Po dalším pátrání zjistil, že jde o dva měsíční nedoplatky paušální daně, ke které se ale vůbec jako živnostník nehlásil. Následovalo několik zdlouhavých telefonátů s FÚ a zjištění, že nějaký pracovník prostě vzal z nesprávné žádosti Hlídače státu osobu ředitele společnosti, a ustanovil odpovědnou osobou Michala Bláhu jako živnostníka. Tím ho přihlásill ho k paušální dani. Další dva dny jsme s ředitelem FÚ hledali cestu, jak tento stav zvrátit. Nakonec jsme se dohodli na postupu, že pošleme prohlášení na finanční úřad s tím, že k paušální dani nemáme nárok a nechť ji celou stornuje vč. nedoplatků.
Proč jsme celé toto zdánlivě zbytečné kolečko absolvovali? Především proto, že jsme chtěli vyzkoušet, jak systém funguje.
Paní ministryně, toto opravdu digitalizace není.
Že je formulář dostupný na internetu, není digitalizace.
Není to nic jiného, než překlopení tupého formuláře tupě na internet – bez jakékoliv kontroly, snahy o snížení byrokratické zátěže úředníkům a automatizace pro stát. Alespoň digitalizací by PŘINEJMENŠÍM bylo to, že při vypisování formuláře, příp. po jeho odeslání, by došlo k elemetrální, primitivní kontrole, jestli právnický subjekt, který žádá o přihlášení k dani, má vůbec právo žádost podat a jestli je způsobilý. A v případě základní jednoduché kontroly tuto žádost buď odmítnout, nebo poslat dál. Namísto toho se žádost zpracovává sedmi pracovníky ručně, kteří si ji předávají mezi různými úřady. A navíc během té doby způsobili zřejmou chybou práci navíc úředníkům jiných FÚ – a dokonce samotnému poplatníkovi daně.
Chytrá digitalizace
Chytrá digitalizace je:
- Automatické dohledání dat v registrech státu
- Zcela automatická validace vstupů
- Minimalizování lidské práce či dohledu
- Maximální automatizace (a tím i minimalizace lidských chyb)
- Okamžitá zpětná vazba
- Zvýšení efektivnosti
Paní ministryně, digitalizace znamená zejména automatizaci ručních a papírových procesů. Primitivní kontrola toho, jestli subjekt existuje a jestli má nárok na paušální daň, je to nejmenší, co může ministerstvo udělat. Bohužel pro nás všechny i pro pracovníky úřadů, ani tuto nejprimitivnější část Váš resort a podřízená organizace Generální finanční ředitelství nebyla schopna udělat.
Pokud je tento projekt pilotem pro Jednotné inkasní místo aka „daňový cloud“, je to špatný pilot. Velmi rádi vám s našimi experty poradíme a nastavíme základní parametry, které moderní digitální služba musí splňovat. Formulář pro přihlášení k paušální dani bohužel nesplňuje žádný z nich.