Digitalizace a boj s pandemií. V čem se stát (ne)polepšil?

0
223

Rekonstrukce státu společně s Hlídačem státu zaslala vládě loni v červnu balíček doporučení, jak lépe zvládat pandemii a zjednodušit život občanům pomocí digitalizace státu. Navrhovali jsme zlepšení v oblasti komunikace směrem k občanům nebo zjednodušení dostupných služeb. Situace se ale výrazně nezlepšila. Nejvýraznějším posunem je spuštění pandemického webu. V oblasti vyřizování dokladů nebo odstranění omezení u datových schránek jsou ale zatím jen dílčí posuny. Zveřejňování dat o pandemii se stát dlouhodobě brání.

1) Informace o pandemii konečně na jednom webu

Česku dlouhodobě chybí centrální webová stránka státu s informacemi pro občany, podobná britské gov.uk. Ačkoliv Portál veřejné správy sdružuje informace o řešení životních událostí a službách úřadů, další důležité informace musí veřejnost hledat na webech ministerstev, které mají odlišné rozhraní i logiku uspořádání informací. Nástup pandemie roztříštěnost komunikace ještě zvýraznil. Resorty informovaly až na výjimky hlavně o své agendě. Zamýšlený centrální web gov.cz obsahoval zpočátku jen minimum informací. Doporučili jsme proto zřízení centrálního webu, kde občan vše důležité jednoduše najde.

Díky tlaku opozičních poslanců a pomoci dobrovolníků se po dlouhých měsících „covidový web” podařilo konečně vytvořit. Covid Portál je přehledný, psaný srozumitelným jazykem, respektuje oficiální vizuální šablonu pro vládní weby a obsahuje i anglickou verzi. I přes počáteční třenice s Ministerstvem zdravotnictví a pomalý rozjezd na něj nyní odkazují i další klíčové weby státních institucí, včetně stránek vlády, ministerstva zdravotnictví a vnitra, i portálu gov.cz. Výsledek je velmi dobrý, je však třeba kvalitu i obsah udržovat i nadále a zajistit, aby na portál odkazovaly i všechny další relevantní webové stránky státu.

2) Pro občanku a řidičák zatím do fronty

Jedinou možností, jak dálkově zažádat o občanský průkaz se strojově čitelnými údaji, zůstal dodnes pouze PDF formulář zaslaný přes datovou schránku, případně při použití uznávaného elektronického podpisu. Stát však tuhle možnost příliš nepropaguje. Pokud občan nemá podpis a fotografii v evidenci občanek či pasů, nebo jsou tyto údaje starší než rok, musí se na úřad vydat osobně. Nastavení notifikace přes SMS nebo na e-mail o blížícímu se skončení platnosti Portál občana nenabízí (ačkoliv se veřejně uvádí, že upozornění na blížící se konec platnosti dokladů nastavit lze).

Platnost řidičských průkazů během nouzového stavu nemuseli řidiči řešit – povinnost žádat o prodloužení byla odložena. Jinak však platí, že je třeba zažádat o prodloužení osobně. Ministerstvo dopravy slibovalo možnost žádat o řidičák online už na podzim roku 2019, zatím je ale stále třeba vystát si frontu. Ocenit lze alespoň možnost nastavit si v Portálu občana notifikace, které řidiče upozorní na blížící se konec platnosti průkazu.

V plánu bylo i úplné zrušení povinnosti nosit řidičák v peněžence, v cestě ale zatím stojí legislativa. Ve Sněmovně je však už poslanecký návrh, který by to umožnil. Státní pokladna cenin vloni přišla s dalším řešením, tzv. eDokladovkou, která by papírové doklady přesunula do mobilní aplikace. Nadějný projekt, který by se mohl stát základem pro funkční moderní řešení, ale ztroskotal na nezájmu ministerstev a zastaralé legislativě.

3) Státu se nechce zveřejňovat svá data

Otevřená data jsou důležitým nástrojem nejen pro posilování transparentnosti veřejné správy a zapojování občanů do rozhodování, ale i pro vznik inovativních a chytrých řešení ze strany veřejnosti. Jejich dostupnost je klíčová obzvlášť v krizi. Podrobná data týkající se současné pandemie ale nebyla dlouho vůbec dostupná, a stát je zveřejnit odmítal. Podle spoluautorů infozákona nezákonně.

Data Ústavu zdravotních informací a statistiky o počtu lůžek pro pacienty s koronavirem „unikla” až loni na podzim, stejně tak data o testování a situaci v jednotlivých okresech. Sady přitom obsahovaly řadu nedostatků. Zveřejňování dat ale stát zanedbával i poté. Data o vytížení jednotlivých nemocnic publikovalo Ministerstvo zdravotnictví teprve tento týden, údaje o očkování se publikují teprve od konce ledna. Nyní datové sady přibývají na webu Ministerstva zdravotnictví, ale pomalu a pozdě. Úřady se zveřejňování dlouhodobě brání a publikují je spíše výběrově.

4) Datové zprávy lze archivovat zdarma. Pořád ale nejsou nafukovací

Datové schránky jsou v současnosti tím nejdůležitějším nástrojem pro komunikaci s úřady přes internet. Stát ale dlouhodobě bojuje s tím, aby je občané využívali. Pandemie jejich využívání v každém případě nakopla. Doporučovali jsme proto odstranit jejich nesmyslná omezení. Velkým krokem kupředu je zavedení bankovní identity, která umožní zřídit si datovku dálkově prostřednictvím přihlášení přes internetové bankovnictví (zatím dostupné jen u vybraných bank). Existuje i další cesta, je však třeba mít elektronickou občanku s čipem a aktivovanými identifikačními funkcemi.

Společně s Hlídačem státu jsme vloni na jaře upozornili na další zbytečnou překážku pro uživatele – datová zpráva je uchovávána jen po dobu 90 dnů. Poté už by ji uživatel nedohledal. Tohle se státu podařilo částečně napravit. Pokud se datová schránka propojí s Portálem občana, lze došlou poštu archivovat zdarma. Tuto funkci si však uživatel musí neintuitivně sám aktivovat. Dalším háčkem je, že při aktivaci jsou zprávy automaticky považované za doručené, což může způsobit v případě některých zpráv, na které je nutné reagovat v omezeném čase, způsobit nepříjemnosti. Limit 20 MB na zprávu (až na výjimky pro úřady) se zatím nezvýšil. Pokud uživatel posílá materiály třeba pro stavební úřad, může být nemile překvapen. Uvítat ale lze posílání poštovních datových zpráv (obdoba doporučeného dopisu) během nouzového stavu zdarma.

5) Systém notifikací zatím chybí. Stát slibuje mobilní appku

Ministerstvo zdravotnictví na počátku epidemie koronaviru upozorňovalo občany v zahraničí na rizika a omezení po dohodě s mobilními operátory SMSkou. V říjnu podobně informovalo o aplikaci eRouška. Pro podobné situace jsme doporučovali zajistit stabilní a dlouhodobý systém notifikací, aby nebylo nutné vždy spoléhat na ochotu operátorů. Žádný posun však nenastal. Systém notifikací by přitom mohl mít široké využití i při řešení běžných životních událostí. Zatím je to možné jen přes Portál občana u končící platnosti řidičáku, STK a změny osobních údajů v registrech, kde je možné nastavit si notifikaci na e-mail nebo formou SMS (viz výše). 

Podle nejnovější Zprávy o plnění programu Digitální Česko bude během prvního čtvrtletí roku 2021 dostupná mobilní aplikace pro Portál občana, která se jako platforma pro klíčové notifikace vyloženě nabízí. V dnešní době je to nezbytnost. Klíčové do budoucna bude dostat tuto novinku k co nejvíce lidem, a do ní dostat co nejvíce služeb.

Website | + posts

Napište komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..