Zákon o státní službě byl schválen dne 1. října 2014.6. listopadu 2014 nabyla některá ustanovení zákona účinnost, plnou účinnost nabyl zákon dne 1. ledna 2015. V listopadu 2018 tedy uplynuly čtyři roky od zahájení implementace tohoto zákona, což představuje dostatečně dlouhou dobu na posouzení jeho dopadů.
Podrobné posouzení dopadů zákona provedla společnost KPMG Česká republika k 31. prosinci 2018. Dokument byl bez větší pozornosti zveřejněn v září 2019 na stránkách Ministerstva vnitra.
K jakým závěrům zpráva došla?
Zákon nejvíce přispěl ke zvýšení transparentnosti a stability státní správy. Přes významné zlepšení se zatím nedaří státní správu odpolitizovat. Vážný je plošný negativní pokles efektivity a výkonnosti státní správy.
Základní cíle, které měla právní regulace naplňovat, byly definovány pouze na úrovni deklaratorního závazku vůči Evropské unii. Šlo o tyto cíle:
- Odpolitizování státní správy
- Posílení efektivnosti a výkonnosti služebních úřadů a státních zaměstnanců
- Zvýšení transparentnosti
- Profesionalizace státní správy
- Zvýšení stability státní správy
Cíle zákona | Počet získaných bodů za všechny cíle | Zhodnocení všech cílů |
Depolitizace | -4,8 | Spíše nenaplněn |
Efektivita | -19,35 | Rozhodně nenaplněn |
Transparentnost | 15,15 | Rozhodně naplněn |
Profesionalita | 0,30 | Neutrální |
Stabilita | 10,45 | Rozhodně naplněn |
Zákon nejvíce přispěl ke zvýšení transparentnosti a stability státní správy. Z hlediska profesionality státní správy je dopad zákona neutrální. Přes prokazatelné a významné zlepšení se zatím nedaří státní správu odpolitizovat.
Negativní dopad zákona se projevil do oblasti efektivity a výkonnosti státní správy. V této souvislosti se očekávalo, že efektivní správou služebních vztahů by současně mělo dojít i ke zlepšení v oblasti efektivity výkonu státní správy, což se nenaplnilo.
Hlavní pozitiva zákona /výběr Hlídače/
- Kodifikace státní služby v České republice prostřednictvím samostatného zákona
- Vytvoření uceleného systému státní služby včetně jednotného metodického řízení
- Významné zvýšení transparentnosti a stabilizace státní správy
- Přezkoumatelnost rozhodování na všech stupních řízení státní služby
- Omezení účelových politických vlivů na činnost státní správy
- Zvýšení objemu finančních prostředků na odměňování státních zaměstnanců ve služebním poměru
Hlavní negativa zákona /výběr Hlídače/
- Nízká efektivita státní služby a chybějící nástroje pro měření výkonnosti
- Složitost zákona (kombinace soukromého a veřejného práva) a nárůst administrativy spojený s jeho aplikací
- Omezené možnosti pro realizaci personální politiky služebních úřadů
- Způsob výběrů státních zaměstnanců do služebního poměru
- Aplikační praxe procesu kárného řízení
- Významné omezení flexibility služebního poměru zejména v oblasti mobility, rotace státních zaměstnanců a vstupu odborníků
- Nedostatečná funkce služebního hodnocení jako nástroje pro hodnocení výkonu státního zaměstnance zejména na úrovni představených
- Aplikační praxe na úrovni pozic státních tajemníků
- Omezený dopad na profesionalizaci státní služby a státních zaměstnanců
Výsledkem přezkumu tak jsou konkrétní oblasti, na které je nejvhodnější se zaměřit v dalších letech a více je zefektivnit:
- proces výběrových řízení,
- aplikační praxe v oblasti kárného řízení,
- vybraná ustanovení služebního poměru (mobilita, rotace, postavení představených),
- pozice státního tajemníka,
- služební hodnocení,
- koncepce oborů služby.
Pro sledování vývoje naplňování stanovených cílů byly v rámci přezkumu stanoveny indikátory, které budou sloužit pro pravidelný monitoring vývoje aplikace zákona v praxi, například jejich propojení s ukazateli sledovanými v rámci benchmarkingu. Součástí jsou také návrhy na konkrétní hloubkové analýzy jednotlivých ustanovení zákona.
Navržené indikátory
- Počet služebních úřadů
- Celkový počet ústředních správních úřadů
- Počet systemizovaných míst celkem
- Celkový počet systemizovaných služebních míst
- Celkový počet systemizovaných pracovních míst ve služebních úřadech
- Počet změn systemizace
- Počet neobsazených systemizovaných služebních míst státními zaměstnanci
- Počet míst vedoucích zaměstnanců (včetně představených)
- Celkový počet oddělení
- Celkový počet odborů
- Celkový počet sekcí
- Počet oddělení s minimálním počtem systemizovaných míst
- Počet odborů s minimálním počtem systemizovaných míst
- Počet sekcí s minimálním počtem systemizovaných míst
- Počet oddělení s maximálním počtem systemizovaných míst
- Počet odborů s maximálním počtem systemizovaných míst
- Celkový počet státních zaměstnanců ve služebním poměru (doba určitá)
- Celkový počet státních zaměstnanců ve služebním poměru (doba neurčitá)
- Počet státních zaměstnanců ve služebním poměru ve zkušební době
- Rozdělení státních zaměstnanců ve služebním poměru dle věku
- Počet všeobecně uznávaných odborníků ve služebním poměru
- Počet klíčových míst
- Počet služebních úřadů, které umožňují pružnou služební dobu
- Počet služebních úřadů, které povolují kratší služební dobu
- Objem prostředků na platy státních zaměstnanců ve státní službě
- Objem finančních prostředků na platy na činnosti souvisejících se státní službou
- Průměrný plat ve státní službě dle služebních úřadů
- Průměrná procentní výše osobního příplatku podle výsledku služebního hodnocení
- Celkový počet oborů služby v rámci státní služby
- Počet výběrových řízení ve služebních úřadech
- Počet obsazených míst bez výběrového řízení
- Počet úřednických zkoušek dle oborů služby
- Počty účastníků obecné a zvláštní části úřednické zkoušky
- Počet státních zaměstnanců dle výsledků služebního hodnocení
- Počet skutečně provedených služebních hodnocení
- Struktura státních zaměstnanců ve služebním poměru dle dosaženého vzdělání
- Počet udělených výjimek ze vzdělání
- Struktura důvodů skončení služebního poměru
- Celkový počet zaměstnanců v pracovním poměru ve služebních úřadech (doba určitá)
- Celkový počet zaměstnanců v pracovním poměru ve služebních úřadech (doba neurčitá)
- Počet poradců vykonávacích činnosti pro člena vlády a vedoucího Úřadu vlády České republiky
- Počet zaměstnanců vykonávacích činnosti pro člena vlády a vedoucího Úřadu vlády České republiky
- Počet náměstků člena vlády
- Počet zaměstnanců vykonávajících činnosti pro náměstka člena vlády
- Počet státních zaměstnanců zajišťujících činnosti státní služby
- Počet státních zaměstnanců v oboru služby 78
- Počet státních zaměstnanců sekce náměstka pro státní službu Ministerstva vnitra
- Struktura důvodů pro odvolání ze služebního místa představeného
- Počet zařazených státních zaměstnanců mimo výkon služby z organizačních důvodů
- Počet udělených souhlasů s jinou výdělečnou činností státního zaměstnance ve struktuře dle jednotlivých služebních úřadů
- Počet služebních úřadů umožňujících výkon státní služby z jiného místa
- Počet služebních míst se stanoveným zákazem konkurence
- Počet vyslaných státních zaměstnanců k výkonu služby v zahraničí
- Počet státních zaměstnanců s povolením ke zvyšování vzdělávání
- Počet vyslaných státních zaměstnanců na prohlubování vzdělávání
- Počet hodin prohlubování vzdělávání na zaměstnance ve služebním poměru za rok
- Objem finančních prostředků na zajištění prohlubování vzdělávání státních zaměstnanců ve služebním poměru
- Počet poskytovaných míst ve školách a dětských skupinách za účelem předškolního vzdělávání
- Počet státních zaměstnanců, kterým bylo povoleno neplacené služební volno do 4 let věku dítěte
- Počet soudních sporů vedených ve věci státních služby
- Výše výdajů na platy zaměstnanců Sekce náměstka pro státní službu MV ČR
- Výše výdajů odbytného vyplaceného v rámci státní služby
- Výše výdajů při postavení státního zaměstnance mimo službu
- Výše osobního konta čerpaného v rámci FKSP
- Počet úřadů zajišťujících vzdělání v oblasti etických pravidel nad rámec vstupního vzdělávání
- Počet státních zaměstnanců proškolených v oblasti etiky nad rámec vstupního vzdělávání pravidel
- Počet stížností státních zaměstnanců