Toto je oficiální rozpad „Opatření v souvislosti s ochranou veřejného zdraví a dopadů na ekonomiku plynoucích z pandemie COVID-19“ od Ministerstva financí k 21. květnu 2020. Je to poprvé, co stát uveřejnil takový podrobný rozpad podpory, nákladů a podpor v souvislosti s ekonomickou krizí.
Údaje uvádíme přesně tak, jak je prezentuje Ministerstvo financí, bez dodatečné a křížové kontroly.
Souhrnné údaje
| Přímá podpora | 2020 |
|---|---|
| Opatření na příjmové straně | 124,0 |
| Daňová opatření (Kompenzační bonus I a II pro OSVČ a malá s.r.o., zrušení daně z nabití nemovitých věcí, plošné prominutí záloh) | 99,4 |
| Opatření v odvodech pojistného (prominutí záloh pro OSVČ) | 23,1 |
| Ostatní opatření na příjmech (nižší dividendy z Letiště Praha) | 1,5 |
| Opatření na výdajové straně | 131,2 |
| Oblast zdravotnictví (navýšení platby za státního pojištěnce, platů, ochranné pomůcky, zdravotnický materiál, oddlužení nemocnic apod.) | 40,3 |
| Nové sociální transfery (prodloužení a zvýšení ošetřovného, včetně ošetřovného OSVČ a jeho navýšení) | 15,9 |
| Přímá podpora firem (program Antivirus, program COVID-nájemné, Úvěr COVID I, úvěry z PGRLF) | 60,1 |
| Ostatní (navýšení investic SFDI, rozvoj venkova, pomoc v oblasti kultury, sportu, lesnictví, zemědělství, apod.) | 15,0 |
| Celkem | 255,2 |
| v % HDP | 4,6 |
| Upravení záloh (likvidita) | 2020 |
| Očekávání ohledně individuálních úprav záloh na DPFO a DPPO, posunutá podání, odklad EET a jiné | 22,2 |
| v % HDP | 0,4 |
| Záruční schémata | |
| COVID II – záruční kapacita | 20,0 |
| COVID III – záruční kapacita | 500,0 |
| EGAP – celková pojistná kapacita (navýšení o 180 mld. Kč) | 330,0 |
| COVID Praha – záruční kapacita | 1,5 |
| Celkem | 851,5 |
| v % HDP | 15,4 |
Detail
| Detail | ||
|---|---|---|
| Vyčísleno jako dopad na veřejné rozpočty, tj. (-) = snížení příjmů nebo zvýšení výdajů | ||
| Opatření na straně příjmů | 2020 | Poznámka |
| Daň z příjmů fyzických osob | -34,8 | |
| Podpora OSVČ částkou (500,- za den) – kompenzační bonus I (12.3.-30.4.2020) | -17,5 | |
| Prodloužení podpory OSVČ (500,- za den) – kompenzační bonus II (1.5.-8.6.2020) | -13,6 | |
| Plošné prominutí červnové zálohy na daň z příjmů fyzických osob | -3,7 | |
| Daň z příjmů právnických osob | -54,0 | |
| Rozšíření kompenzačního bonusu pro společníky malých s.r.o. (12.3.-8.6.2020) | -15,0 | maximální dopad |
| Plošné prominutí červnové zálohy na daň z příjmů právnických osob | -39,0 | |
| Sociální pojištění | -15,1 | |
| Prominutí záloh na sociální pojistné pro OSVČ na období březen až srpen 2020 | -15,1 | |
| Zdravotní pojištění | -8,0 | |
| Prominutí záloh na zdravotní pojistné pro OSVČ na období březen až srpen 2020 do výše vypočítané z minimálního vyměřovacího základu | -8,0 | |
| Ostatní | -12,1 | |
| Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí | -10,6 | |
| Nižší dividendy od Letiště Praha | -1,5 | |
| Celkem | -124,0 | |
| v % HDP | -2,2 | |
| Opatření na straně výdajů | 2020 | |
| Zdravotnictví | -40,3 | |
| Oddlužení nemocnic | -6,6 | |
| Zvýšení platby státu za státního pojištence (od 1.6. zvýšení platby za 1 pojištěnce o 500,- Kč měsíčně) | -21,1 | |
| Navýšení prostředků na platy krajských hygienických stanic a MZd | -0,2 | |
| Nákup ochranných pomůcek a zdravotnického materiálu | -12,0 | |
| Program „Czech Rise Up“ – financování nových technologických řešení pro boj s nemoví COVID-19 | -0,1 | |
| Program „Technologie COVID“ – podpora firem vyrábějící zdravotnické prostředky | -0,3 | |
| Sociální transfery | -15,9 | |
| Prodloužení délky ošetřovného a zvýšení limitu věku dítěte na nedovršených 13 let | -9,6 | vyčíslení za 3,5 měsíce |
| Zvýšení ošetřovného z 60 % na 80 % denního vyměřovacího základu (duben-červen 2020) | -2,8 | vyčíslení za 3 měsíce |
| Ošetřovné pro OSVČ (424/den, maximálně 13 144 Kč měsíčně) | -3,0 | vyčíslení za 3,5 měsíce |
| Zvýšení ošetřovného pro OSVČ na 500/den (duben-červen 2020) | -0,5 | vyčíslení za 3 měsíce |
| Přímá podpora firmám | -60,1 | |
| Kompenzace mzdových nákladů firmám (kurzarbeit – program Antivirus) | -54,5 | vyčíslení za 2,5 měsíce |
| Program COVID-nájemné k 50% hrazení nájemného podnikatelům | -4,0 | vyčíslení za 3 měsíce |
| Program Úvěr COVID k provoznímu financování živnostníků a malých a středních podniků | -0,6 | |
| Program záruk COVID II – hrazení úroků | nelze vyčíslit | |
| Posílení prostředků PGRLF pro úvěrovou pomoc podnikatelům v zemědělství | -1,0 | |
| Ostatní | -15,0 | |
| Dezinfekce dopravy | -0,1 | |
| Realizace dopravních projektů z SFDI nad rámec rozpočtu | -6,5 | |
| Příspěvěk příspěvkovým organizacím v gesci ministerstva kultury | -0,3 | |
| Zvýšení prostředků na kompenzaci dopadů v oblasti kultury | -1,1 | |
| Program Národní sportovní agentury na podporu sportu | -1,0 | |
| Navýšení programu Rozvoje venkova ČR na zajištění potravinové soběstačnosti | -3,3 | |
| Navýšení prostředků na minimalizaci dopadů v lesnictví a zemědělství (proti kůrovci) | -1,2 | |
| Repatriace českých občanů ze zahraničí | -0,1 | |
| Dočasné znovuzavedení ochranny vnitřních hranic ČR | -0,03 | |
| Navýšení prostředků na platy bezpečnostních sborů, Celní správy, vojáků z povolání, Vězeňské službě | -1,4 | přidána Celní správa, vojáci z povolání, Vězeňská služba |
| Celkem | -131,2 | |
| v % HDP | -2,4 | |
| Celkový dopad na saldo | -255,2 | |
| v % HDP | -4,6 | |
| Pozn.: Dopady na saldo zachyceny jako příjmy mínus výdaje. | ||
| Záruční schémata | ||
| COVID II – záruční kapacita | 20,0 | |
| COVID III – záruční kapacita | 500,0 | |
| EGAP – zvýšení pojistné kapacity o 180 mld. na 330 mld. Kč | 330,0 | |
| COVID Praha – záruční kapacita | 1,5 | ČMZRB a Hl. m. Praha |
| Celkem | 851,5 | |
| v % HDP | 15,4 | |
| Upravení záloh | 2020 | |
| Individuální žádosti o úpravu záloh na DPFO – předpoklad | -3,9 | |
| Individuální žádosti o úpravu záloh na DPPO – předpoklad | -18,3 | |
| Plošné prominutí pokuty a úroku za pozdě podané daňové přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí | ||
| Daňoví poplatníci nemusí podávat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob, k dani z příjmů fyzických osob a vyúčtování srážkové daně za období roku 2019 do termínu 1. dubna 2020. Postačí, pokud toto přiznání podají nejpozději do 1. července 2020 | ||
| Prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně a pokuty za nepodání kontrolního hlášení | ||
| Plošné prominutí druhé pokuty za nepodání kontrolního hlášení ve výši 1 000 Kč v roce 2020 bez nutnosti prokázat důvody | 0,0 | |
| Prominutí EET po dobu nouzového stavu + 3 měsíce | ||
| Plošné prominutí správního poplatku v původní výši 400 Kč za podání individuální žádosti o posečkání nebo splátkování daně z důvodů souvisejících s koronavirem (do 31. 7.) | ||
| Prominutí DPH u zboží či služeb, které jsou dodány bezúplatně poskytovatelům zdravotních služeb, základním složkám IZS, A ČR a zařízením sociálních služeb | ||
| Prominutí správního poplatku spojeného s vydáním potvrzení o bezdlužnosti nebo o stavu osobního daňového účtu | ||
| Prodloužení lhůty pro skladování a doprodej krabiček cigaret s tabákovou nálepkou „V“ odpovídající staré sazbě spotřební daně o jeden měsíc | ||
| Nárok na vrácení spotřební daně pivovarům při vrácení piva za účelem jeho likvidace či přepracování | ||
| Možnost podání daňového přiznání k uplatnění nároku na vrácení části spotřební daně z tzv. zelené nafty za zdaňovací období roku 2019, případně zdaňovací období čtvrtého čtvrtletí roku 2019 5 dnů od účinnosti zákona | ||
| Odklad EET pro všechny subjekty do konce roku 2020 | ||
| Celkem | -22,2 | |
| v % HDP | -0,4 |